Klimat
Första elbåtsmässan i Sverige
Publicerad: 30 april 2019, 10:11
Försäljningen av elbåtar ökar snabbare än motorbåtmarkanden, och industrin förväntas bli större med cirka 20-30 procents tillväxt den kommande tiden. För att lyfta fram miljöaspekterna inom båtvärlden kommer Sveriges första elbåtsmässa att hållas i maj vid Sjöhistoriska museet.
Elbåtar har ännu inte utgjort en stor del fritidsbåtmarknaden som omsätter cirka 25 miljarder dollar per år. Av den totala summan rör 75 procent motorbåtar och mindre än en halv procent rör elbåtar. Den långsamma utvecklingen för elbåtsmarknaden har flera faktorer men främst beror det på batteriernas räckvidd och pris.
De bästa elbåtarna på marknaden just nu har en räckvidd på cirka 15 nautiska mil, vilket är som att åka från Slussen till Vaxholm i Stockholms skärgård enkel väg. Trots bristerna ökar nu intresset och produktionen är i full gång, även här i Sverige. Att intresset för elbåtar är så pass stort, trots bristerna, har förmodligen att göra med bensinpriset och det faktum att en båt på sju och en halv meter drar 15 gånger mer bensin än en personbil.
Sjöhistoriska museet tar nu fasta på intresset för elbåtar och lanseras i maj Sveriges första elbåtsmässa. Syftet uppges vara att belysa de framsteg som sker inom båtindustrin. Ett av företagen som planerar att ställa ut på mässan är elbåttillverkaren Candela som startade 2015 och nu lämnar företagets första elbåt till kund. Candela har också förbeställningar på 150-160 elbåtar.
– När jag startade företaget var tanken att sänka energiförbrukningen radikalt. I dag har vi nått den energieffektiviseringen vi eftersträvade. Jämfört med de bästa båtarna är vår energiförbrukning 80 procent lägre och vi har nästan samma räckvidd som en bensinbåt, säger Gustav Hasselskog, grundare och VD för Candela, till Aktuell Hållbarhet.
Elbåtsmässan, som hålls den 11 och 12 maj, kommer bland annat att inkludera utställare och inne i Sjöhistoriska museet kommer det hållas föredrag om elbåtsbranschen.
lilly.stefansson@bonniernews.se