Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Första soldrivna bilfartyget i sjön

Publicerad: 22 December 2008, 07:42

Nu embarkerar solcellerna större fartyg. Nippon Yusens 60.000-tonnare får draghjälp av 328 paneler. Bidraget till framdriften är dock blygsamt.


Bilfartyget Auriga Leader har lämnat varvet i Kobe. Jungfruturen inträffade i fredags och enligt rederiet Nippon Yusen är det 200 meter långa fartyget det första i storleksklassen som utnyttjar solceller för framdrivning.

Auriga Leader på 60.213 ton har kapacitet för 6.400 bilar och har bestyckats med 328 paneler som levererar 40 kW kraft vilken ansluts till fartygets egna elsystem och kan användas för framdrift, alltså inte bara utgöra ”hushållsel”. Effekten räcker förstås inte särskilt långt och motsvarar bara 0,2 procent av den kraft som fordras för att driva fartyget. Nippon Yusen hoppas dock kunna öka effektuttaget till solpanelernas fördel.

Målet med projektet är att utveckla metoder att minska sjötransporternas koldioxidutsläpp. Sjöfarten anses stå för mellan 1,4 och 4,5 procent av de samlade utsläppen av växthusgaser. Nippon Yusen hoppas kunna sänka sin bränsleförbrukning och minska koldioxidutsläppen med 50 procent till 2010. Enligt rederiet ska Toyota använda Auriga Leader för biltransporter.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.