Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Förtroende knuffar undan varumärke från förstaplatsen

Publicerad: 14 april 2005, 03:48

Under 20 år har varumärke och varumärkesfrågor varit företagsledningens hjärtesaker. Men under nästa två decennier kommer förtroende och förtroendekapital att vara det i stället. Den bestämda uppfattningen har Anders Bylund, vd för pr-byrån Burson-Marsteller Sverige.


Anders Bylund la fram sin framtidsprognos på Sustainability Day på Hilton Hotel i Stockholm i dag. Sustainability Day är en konferens om affärer, management och hållbar utveckling arrangerad av Dagens Miljö och Näringslivets Miljöchefer.

– I dag står väldigt stora värden på spel om man tappar förtroendet. Det är skälet till varför det är viktigt att också den yttersta ledningen engagerar sig och tar ansvar för frågorna, säger Anders Bylund.

Han menar att frågor som har att göra med ett företags förtroendekapital gentemot kunder, kunders kunder, egna organisationen, finansiärer, andra samhällsaktörer och -intressenter kommer att ha en enormt stor betydelse för att lyckas med affärer framöver.

– För en företagsledning gäller det att ha ett helhetsperspektiv – att ha insikten om att det finns andra intressenter, än de vanliga aktieägare, kunder och medarbetare, som också har legitima motiv att ha synpunkter på företagandet, säger Anders Bylund.

Även om det finns företag som har förstått det här går många vilse. Flera företag, menar Anders Bylund, har utmärkta policies och dokument, och de bedriver ett bra arbete. Men påfallande ofta motiverar de tunga strategiska beslut bara utifrån ett enda perspektiv – aktieägarnas.

Omöjligt att helgardera

Ett förtroende kan lätt raseras vid en kris, därför gäller det att arbeta förebyggande och vara beredd på kriser. Oavsett hur duktigt ett företag är på att jobba preventivt och neutralisera risker är det väldigt riskabelt att tro att det går att ta bort alla hinder.

– Man måste mentalt förstå att det inte går att ta för givet att allt alltid ska fungera till 100 procent. I stället gäller det att veta hur man ska hantera problem som uppstår, säger Anders Bylund.

Därför handlar det om att löpande identifiera och bedöma de risker som företaget är exponerat för. Det handlar om att värdera på rätt sätt och att ha en bra organisation på plats. När sedan krisen ändå uppstår är det viktigt att hantera den på ett bra sätt genom att man löser uppkomna problem och aktivt kommunicerar under tiden. Sist men inte minst viktigt – att man förebygger så att det inte händer igen.

FYRA LÄRDOMAR FRÅN ANDERS BYLUND

1. Analysera ”worst case”
När man ser en risk eller går in i en kris då gäller det att ställa sig frågan: Om det här går riktigt snett, vilka kan de värsta konsekvenserna bli? Ett vanligt fel är att man ägnar sig åt önsketänkande, stoppar problemen under mattan och tror att de ska gå över av sig själv.

2. Visa empati
När större kriser inträffar är det helt meningslöst att kommunicera rationellt, till en början. Här gäller i stället att visa att man förstår människors känslor och kan visa på äkta empati.

3. Gör en pudel
Befinner sig ditt företag i en situation där det har begåtts ett misstag – strunta i bortförklaringarna. Säg i stället som det är: ”Vi har begått ett misstag” och ta chansen att lösa situationen fullt ut.

4. Ta kontrollen själv
I en krissituation måste ditt företag ta kontrollen, för annars kommer andra att driva på er. Har du dåliga nyheter, är det bättre att berättar dem själv. Tänk på att vara väldigt noga med fakta, spekulera aldrig och tala hela tiden sanning.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.