Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Fossilfritt 2030 – här är skogskoncernen Södras plan

Publicerad: 6 September 2016, 12:16

Skogskoncernen Södra ska vara helt fossilfritt 2030. Det är ett av de koncernövergripande hållbarhetsmål som nu presenteras.


Ämnen i artikeln:

SkogsbrukGröna TransporterHållbarhetsmålMiljömål

Idag presenterar skogsjätten Södra sina nya koncernövergripande hållbarhetsmål. Det första målet är att koncernen ska vara helt fossilfritt, det andra är att skogstillväxten i medlemmarnas skogar ska fortsätta öka i minst samma takt som de senaste decennierna. Det tredje är en nollvision för arbetsskador. Roine Morin är hållbarhetschef på Södra.

Enligt Södras ska hållbarhetsmålen ska vara likställda de finansiella målen, vad betyder det?

– Naturligtvis måste ett företag vara ekonomiskt hållbart innan man kan diskutera några andra mål, vi måste ha en avkastning annars överlever inte bolaget, men när vi har uppnått den avkastning som behövs så är de här målen lika viktiga. Då ska de fasas in och vara lika viktiga fortsättningsvis.

Hur ska målen uppnås?

– Vi har tre mål som är koncernövergripande, men sedan finns också 12 mål som berör olika delar av verksamheten. När vi nu gör våra affärsplaner, alltså vår budget, för 2017 finns det en mall där man ska fylla i vilka av de här målen man påverkas av, och för vart och ett av målen finns sedan ett nyckeltal för att vi ska kunna följa upp hur man arbetar med dem.

Vilken roll har skogsindustrin för övergången till biobränslen?

– Skogsindustrin har en otroligt viktig roll om samhället ska bli mer biobaserat. Dels ska vi skapa nya produkter som ersätter fossilbaserade, men vi ska också framställa både fasta och flytande biobränslen.

Hur har ni arbetat för att ta fram de här hållbarhetsmålen?

–Vi har jobbat med de här målen i snart två år och vi har gått väldigt systematiskt till väga. Föst gjorde vi en nulägesanalys där vi tittade på var vi befann oss, därefter gjorde vi en väsentlighetsanalys där vi tog reda på, dels vad vi kunde göra för att påverka, och dels vad våra intressenter, kunder, anställda och även till viss del finansmarknaden, tyckte och tänkte om Södra. På så vis identifierade vi en rad områden där vi kunde förbättras. Utifrån den analysen har vi sedan satt våra mål.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.