Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Fotboll och förnybart i skön kombination

Publicerad: 28 September 2014, 03:49

Solenergi hamnade i världens blickfång under fotbolls-VM i Brasilien i somras. Blandat med de vanliga budskapen om läsk och hamburgare bjöds tittarna på reklam för solpaneler.


Ämnen i artikeln:

CocaVm

Under fotbolls-VM i Brasilien i somras kunde flera hundra miljoner människor se den vanliga reklamen från storbolag som Coca-Cola och McDonald’s, men också reklam för Yingli Green Energy, världens största solpanelstillverkare.

– Vi fick förstås många positiva kommentarer från våra kunder och partner, men vi ser den här satsningen i ett mycket större sammanhang. Vi lyckades lyfta solenergi till den absolut främsta scenen och nådde därigenom en mångmiljonpublik. Resultatet innebär att ett kraftfullt budskap om att våga satsa på förnybar energi sänts ut till konsumenter och beslutsfattare runt om i världen, säger Rebecca Jarschel, chef för public affairs på Yingli.

Sett till globala trender, vilka marknader och länder blir viktigast för Yingli?
– Kina blir den största solcellsmarknaden i år, följt av USA och Japan. Även Europa är viktigt för oss och därutöver ser vi en betydande utveckling i tillväxtmarknader som Brasilien, den afrikanska kontinenten och Sydostasien. Men framför allt Kina där regeringen har beslutat om omfattande ini­tiativ för att minska luftföroreningarna  och fokus är att skapa ekonomisk tillväxt som är hållbar.

Yingli Green Energy är det första bolaget inom förnybar energi som sponsrat ett fotbolls-VM. Bolaget såg även till att finalen mellan Tyskland och Argentina i Rio de Janeiro blev historisk eftersom det var första gången som en VM-final kunde spelas på en arena som delvis fick sin el från egna solpaneler.

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

CocaVm

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.