Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Franskt hangarfartyg till sista vilan i England

Publicerad: 10 Februari 2009, 09:34

Franska flottans stolthet Clemenceau huggs upp i England efter att miljökraven tillfredsställts.


200 jobb är nu säkrade för ett antal år framöver vid skrotningsstationen TERRC (Teesside Environmental Reclamation and Recycling Centre) hos Able UK i Teesside i norra England. Able UK, som förfogar över världens största torrdocka, har kallats ”spökskeppsföretaget” eftersom redden utanför är full med övergivna, rostiga fartyg som väntar på att sluta sina dagar upphuggna i småbitar.

Anledningen till att Clemenceau inte fick huggas upp i Indien 2006 som först var tänkt var att miljögrupperna, som Friends of the Earth och Greenpeace, och de franska socialisterna protesterade mot de låga miljöstandarderna och ”skammen över att Frankrike exporterar sitt miljöfarliga avfall samtidigt som man ägnar sig åt att läxa upp resten av världen i miljöfrågor”. Risken fanns att asbesten i fartyget kunde komma ut, flyga vind för våg och ställa till fara för människorna runt omkring. Trots intensiv smutskastning fick miljögrupperna till sist ge med sig.

Det hela blev till ett litet juridiskt problem i och med att det inte är tillåtet att importera asbest till England. Efter en rättsprocess gav Londons appellationsdomstol med sig och lämnade dispens från reglerna eftersom Able UK har visat att de kan klara miljöarbetet och deponera avfallet korrekt. Engelska miljöverket har också lämnat sitt tillstånd.

TERRCs torrdocka, världens största

Det har inte varit utan tårar, dock. Vid inspektioner av Ables dumpningsplats 2006 fann man att asbesten inte skyddades tillräckligt och dömde dem att betala ett skadestånd på 22.000 pund plus rättegångskostnader. Det väl lärt sig, tänker man. Möjligheten till 200 nya jobb i arbetslöshetens norra England kanske också väger tungt.

Clemenceau, en gång franska flottans stolthet, loggade en miljon nautiska mil innan det var dags att sluta sina dagar. Det vandrade jorden runt under fem år medan striderna om upphuggningsplatsen pågick. Nu får det äntligen vila. Efter avregistreringen heter fartyget nu Q790 och dess sista hamn var Brest i Frankrike. Fartyget kunde inte gå för egen maskin från Frankrike utan fick bogseras till Teesside, vilket tog 3 dagar.

Allmänt om Q790, fd. Clemenceau

Sjösatt: 1957
Tagen ur tjänst: 1997
Längd ö a: 255 meter
Bredd ö a: 51,2 meter
Högsta höjd: 65 meter
Dödvikt: 32.780 ton
Asbestens vikt: 700 ton

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.