Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Fredagskommentaren: Början på slutet för privatbilism i växande städer

Publicerad: 26 januari 2018, 07:59

Mat på bordet, hälsovård och skola till alla är inte problemet med den ökande medelklassen i Kina. Konflikten uppstår när människor i nya växande städer inte kan avstå från medelklassmarkören egen bil.


Peking, den 25 januari. En morgon hemma i Stockholm är kanske en av tio cyklar en lånecykel, i Peking är förhållandet det motsatta. Vitsen med att äga en cykel är satt ur spel. De stora aktörerna på området har haft en enorm tillväxt och agerar nu i alla stora kinesiska städer och erövrar i snabb takt resten av världen.

Hundratusentals cyklar har placerats ut i Peking. De kan parkeras var som helst och låses enkelt upp med en mobilapp, det kostar typ 1 krona att cykla en halvtimme. När cykeln lämnas och låses vet systemet var den är. Att lämna den i gott skick på en lämplig plats belönas med pluspoäng, missbruk höjer kostnaden för fortsatt brukande.

Riktigt intressant är det att se nästa steg, att få delandetjänster som på allvar konkurrerar med privatbilismen. Bildelningen ligger ett par år efter cykeldelningsboomen och är just nu kinesiska investerares hetaste bransch, stad efter stad startar gigantiska bilpooler, uteslutande med elbilar. Totalt finns det redan över 100 000 bildelningsbilar och antalet brukare närma sig tio miljoner. Ingen vet hur det kommer att gå, men det är det första försöket i världen i stor skala och det kommer visa sig om bilen som statussymbol kan övervinnas av något smartare, bättre och renare.

De stora biltillverkarna i Kina satsar så väl som det helt nya aktörerna. En av dessa är Sitech. För tre månader sedan fanns företaget inte, men till sommaren har tillverkat sina egna bildelningsbilar. När du sätter dig i deras bil och loggar in får bilens inredning och instrumentpanelen en personlig färgskala som du själv valt.

Myndigheterna är också med på tåget med subventioner för elbilar, tuffa regler som begränsar bilägandet och kampanjer för vardagsresandet med mantrat 3 5 10. Gå tre km, cykla 5 km och åk kollektivt eller bildela resor på 10 km.

I internationella klimatförhandlingar har stötestenen alltid varit rätten till ett gott liv för världens växande medelklass. Mat på bordet, hälsovård och skola till alla är inte problemet. Konflikten uppstår när människor i nya växande städer inte kan avstå från medelklassmarkören egen bil. Privatbilismen har skapat och skapar miljö-, hälso- och klimatproblem som inte är överblickbara och alla veta att en utveckling där män sitter (det är mest män) ensamma i sin bil i och väntar i timslånga köer har nått vägs ände.

Nu ska jag inte vara naiv men ett besök i tjugomiljonstaden Peking, med klar kall luft och blå himmel i en vecka visar på en möjlig utveckling i en annan riktning. Det finns tusen fallgropar och det är inte säkert att det går. Men kanske ser vi just nu ett skifte där en ny generation i världens växande städer inte behöver drömma om en egen bil för tillfredsställelse, status och livskvalité. I dag är jag optimist och väljer att tro på en ljus framtid för delandeekonomin i Kina och i världen.

Björn Anderberg

redaktör, Aktuell Hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.