Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Fredagskommentaren: Dags för hållbara fakta

Publicerad: 31 Mars 2017, 08:11

Vetenskap blandas med tro och lögner. Nu är det dags för hållbara fakta.


Den i mina ögon farligaste utvecklingen i världen (och Sverige) är just nu framväxten av alternativa fakta, osanningar som på ett mycket effektivt sätt skakar om människors förhållningssätt till information, journalistik och vetenskap och hela vårt samhälle. När aktörer, allt från presidenter till 19-åringar med egen nättidning, sprider osanningar översköljs vi av desinformation som ibland lyckas så tvivel om vad som faktiskt är sant eller falskt. Dessa påverkanskampanjer har så klart målet att nå sändarnas egna syften, oavsett om det är att tjäna annonspengar eller att påverka en hel nations inställning i en fråga.

I grunden riskerar denna utveckling att påverka trovärdigheten för samhället negativt. Det är därför i mina ögon en grundläggande hållbarhetsfråga. Detta sker även i vår värld. Min förra kommentar handlade om hur chefen för den amerikanske miljömyndigheten EPA inte riktigt tror på den mänskliga påverkan på klimatet. Nu river president Trump upp landets klimatplaner. Affärsvännerna som finansierat presidentkampanjen får ROI.

Ett annat exempel är den infekterade debatten om vilka faktiska miljömervärden som ekologisk produktion faktiskt skapar. Där verkar tro snarare än vetenskap påverka argumentationen kraftigt. Om du frågar mig så är satan ond och elak, men det är också kolkraften och vissa kemikalier. Fast det vet jag ju tack vare pålitlig forskningen. Det är dags att sluta tro – annars börjar vi snart bränna häxor och gud vet vad på bål.

HR-chef + hållbarhet = sant
Vi kan se att hållbarhetsfrågorna fortsätter att integreras i företagen. En tydlig utveckling är att HR-chef och hens avdelning får hantera mer och mer sociala hållbarhetsfrågor. När vi frågade drygt 60-tal hållbarhetschefer på utvalda företag med proaktivt hållbarhetsarbete så blev det tydligt att ”HR-avdelning får tydligare ansvar och uppdrag inom hållbarhetsområdet (mångfald, inkluderande näringsliv, etc)”. 46 procent instämde till fullo och 44 procent instämde i viss mån på ovanstående påstående. En hållbarhetschef konkretiserade det hela med följande kommentar: ”Arbetsmiljö = social aspekt”.
Några av de underliggande drivkrafterna är konkurrens om talanger, ökad medarbetarlojalitet och profilering och positionering av varumärket.

Grön nationalism?
Avslutningsvis. Svenska företag är mer hållbara och trovärdiga än utländska företag. Det tror och tycker många enligt Sustainable Brands Insight årliga rankning av hur svenska medborgare ser på företag ur hållbarhetsperspektiv.

Det är en intressant slutsats, bland annat eftersom det innebär att ickesvenska varumärken måste arbeta hårdare för att nå trovärdighet bland sina kunder. Påminner inte helt olikt om den uppförsbacke som nyanlända möter på den svenska arbetsmarknaden…

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.