Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Fredagskommentaren: Värdegrunden är ingen fallskärm för julfesten 

Publicerad: 16 December 2016, 07:39

Åhléns luciareklam och Eon:s julfest ställer företagens värdegrundsarbete på sin spets. Oavsett om det handlar om en rasistattack eller en tafsande vd väcks frågan om vad företagen är beredda att stå upp för.


Frågor om värdegrundsarbete och etiska riktlinjer har ställts på sin spets inför årets julfirande. Sorgligt nog handlar det bland annat om försök att driva positiva samhällsförändringar. Åhléns, som säger sig vilja göra reklam som utgår från företagets värderingar om mångfald, jämställdhet och hållbarhet, såg sig tvingade att dra tillbaka sin normbrytande luciakampanj. Bilden av en mörkhyad pojke i luciakrona överöstes av rasistiska och kränkande kommentarer. Av hänsyn till barnet på bilden och hans familj togs bilden bort. Ett tydligt tecken på att värderingsstyrda frågor är en betydligt större utmaning att kommunicera än miljöfrågor som utsläppsminskningar och kemikaliesubstitution.

Att driva marknadsföring utifrån hållbarhetsfrågor har blivit en växande trend och görs nu av allt från biltillverkare till mode- och livsmedelsföretag. Och även om kritik mot exempelvis greenwashing i reklamsammanhang kan vara befogat är luciakampanjen en påminnelse om hur viktigt det är att budskap om alla människors lika värde och rättigheter kan föras fram i alla sammanhang. Något som Åhléns enligt egen utsago tänker fortsätta med. Frågan är bara vilka värderingar företaget orkar stå upp för.

Samtidigt som Åhléns värdegrundsbaserade affärsstrategi har ställts mot rasism och näthat har Eon den senaste veckan tvingats påminna sig om sin värdegrund. Det efter att företagets vd Lars Lagerkvist tafsat på en anställd under en julfest. Upptakten var en tävling bland personalen där priset utgjordes av en dans på scenen med Lagerkvist. För Aftonbladet berättade anställda hur han tagit kvinnan som vunnit tävlingen på rumpan under dansen. Han fortsatte trots att hon flyttade bort hans händer.

I ett mejl till personalen beklagar Lars Lagerkvist att händelsen gick stick i stäv med Eon:s värdegrund. Eon:s HR-direktör Therese Jönmark säger även till Aftonbladet att hon tror att Lars Lagerkvist tänkte att det skulle vara en spexig dans. Två uttalanden som visar hur lättvindigt uppförandekoder och värdegrunder används som fallskärm utan att vara förankrade på ledande positioner. Både en tävling där en dans med vd:n är första pris och kopplingen mellan ett övergrepp och ett spex borde vara helt uteslutet på en arbetsplats med ett förankrat värdegrundsarbete.

Även de myndigheter och kommuner som i mediegranskningar de senaste veckorna pekats ut för vidlyftiga personalfester och dricksande med skattepengar prövas i sitt värdegrundsarbete. Utslaget på stora personalgrupper handlar de enskilda tillfällena inte om så mycket pengar. Men för en organisation som finansieras med skattemedel gäller det att kunna motivera sina utgifter för att leva upp till medborgarnas förväntningar. Det borde kommunchefer och generaldirektörer prata ett varv till om mellan tuggorna på julbord, Star Wars-fester och nöjesresor.

Daniel Bohman
Redaktör, Aktuell Hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.