Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Fritidsbåtarnas vinteruppläggning: ”Låt båtägare och färgindustrin betala saneringen”

Publicerad: 5 december 2013, 10:23

Miljöproblem som byggts upp under 100 års tid kräver drastiska lösningar, skriver Gustav O Douglas.


”Fritidsbåtarnas vinteruppläggningsplatser (VUPL) är kraftigt förorenade och farliga för både miljö, djur och människor. Det framgick på en konferens på Stockholms Miljörättscentrum i september. Dessa platser har använts under drygt 100 år. I dag har landet cirka 900 000 fritidsbåtar.

Tyvärr vet vi inte hur många VUPL det finns. Britta Eklund uppskattar antalet platser, som var och en rymmer 200 båtar, till 2000 stycken. Platserna har egentligen aldrig tidigare uppmärksammats och ingen anmälningsplikt rörande verksamheten finns. Därtill kommer att båtar vinterförvaras och servas på ägarnas egna tomter.

Huvudfrågan “Vem ansvarar för dessa platsers föroreningar?” diskuterades på konferensen av berörda myndigheter med stor inlevelse inför cirka 75 personer från myndigheter, kommuner och båtlivets organisationer. Några koncisa svar gavs inte. Troligen kan svar först erhållas när en tvistefråga förts till domstol.

Märkligt nog ställdes aldrig frågan: “Vem betalar för en eventuell sanering av mark och vatten?”

Om sanering skall genomföras, kan man förutse oerhört stora kostnader. En jämförelse är saneringen av gamla bensinstationer. Det förefaller rimligt att vi fortsätter diskutera ansvarsfrågan men också att vi snarast börjar fundera över finansieringen.

För mig synes det klart att båtägare själva här har ett stort ansvar. Även färgindustrin bör fundera över sin roll. Det är dags att på allvar diskutera en miljöavgift. För fordon har vi sedan länge sådana. Alla fritidsbåtar under en viss storlek, exempelvis sex meter, bör undantas.  Samtidigt kan man diskutera en miljöavgift på giftiga båtbottenfärger. Dessutom bör Riksdagen införa anmälningsplikt för VUPL.

Detta ger följande: Två nya avgifter bildar grunden i en fond för sanering av VUPL. Anmälningsplikten kommer att medföra nödvändig kommunal tillsyn av platserna.

Vi måste agera både snabbt och klokt. För att inte behöva vänta tills en fond har byggts upp, borde riksdagen kunna förskottera nödvändiga medel, när väl en sanering har beslutats. Skattebetalarna slipper därigenom betala för båtfolkets föroreningar.

Dessutom borde Färgindustrin betala in ett grundbelopp i fonden redan nu"

Gustaf O Douglas

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.