Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

FSC: ”Möbelföretag använder falsk FSC-reklam”

Publicerad: 27 Augusti 2014, 09:01

De svenska möbelföretagen Mitab och Ire marknadsför sina produkter som miljömärkta med FSC – trots att de saknar sådan certifiering. Nu överväger FSC Sverige att anmäla det till internationella sekretariatet i Bonn.


Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 27 augusti.

– De gör reklam för att de köpt certifierat virke och det är inte samma sak som att de är certifierade. För det är de inte. Kanske har de inte förstått hur systemet fungerar, säger Lina Bergström på FSC Sverige till Miljöaktuellt.

FSC Sverige har ännu inte varit i kontakt med internationella FSC eftersom de först vill kontakta företagen. De kommer att få en eller två veckor på sig för att plocka bort FSC från all kommunikation. Om de inte gör det anmäls företagen till Internationella FSC:s jurister.
Certifiering har blivit ett infekterat problem i möbelbranschen som har en stor del av sina affärer inom offentlig upphandling. Den felaktiga marknadsföringen retar upp företag som satsar på att köpa in certifierat virke till ett högre pris och sedan ser konkurrenter fuska eller felmärka sina produkter.

– Problemet med den här falska marknadsföringen växer i takt med varumärket. Dels är det producerande företag, och de har i de flesta fall inte förstått och blandar ihop saker och ting, dels finns det återförsäljare som gör reklam och använder certifieringen fel, säger Lina Bergström.

I den senare kategorin finns det, enligt henne, ett stort mörkertal som FSC Sverige försöker att komma åt. Det handlar i första hand om återförsäljare och företag som kanske säljer kontorsmöbler på nätet och som inte är så nogräknade när det handlar om att använda loggan på rätt sätt.

Efter att artikeln publicerats hörde ett av företagen, Ire, av sig med en kommentar, läs den här.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.