Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Gamla maskiner kassako för Electrolux och miljön

Publicerad: 27 mars 2003, 11:56

Efter fem år har Electrolux renoveringsfabrik i Motala blivit en succé – trots att många var skeptiska till satsningen. Nu ska idén exporteras till övriga världen. Inom ett år kan verksamheten vara fördubblad.


– Vi är ensamma om det här i vår bransch och ser att det både går att tjäna pengar och att förbättra miljön, sade Electrolux koncernchef Hans Stråberg när han under torsdagen invigde en utställning om bolagets nya kassako – rekonditionering av gamla hushållsmaskiner.
Enbart under förra året rekonditionerades 6000 tvättmaskiner och andra hushållsprodukter på fabriken i Motala. Skadade produkter kom dit, reparerades och rustades upp för att sedan säljas vidare till nya kunder.
– 25 000 produkter har blivit som nya och det har varit en win-win-situation för alla. Miljön har vunnit på det, kunderna har kunnat köpa produkterna med stark rabatt och för Electrolux har det varit mycket värdefullt, inte bara ekonomiskt utan även i vår ambition att vara ledande när det gäller miljö, säger Hans Stråberg.

Vinst i stället för skrot
Det handlar om produkter som det inte lönar sig att reparera i hemmen, men i stället för att skrotas har de hamnat hos Electrolux i Motala, och blivit del i en verksamhet med höga marginaler.
– Men kunderna vinner allra mest på det här, betonar Hans Stråberg. De får köpa produkterna med stark rabatt trots att de är noga genomgångna och förmodligen håller lika länge som de ursprungligen skulle ha gjort.
Electrolux sparar årligen energi motsvarande förbrukningen för 250 småhus genom rekonditioneringen. En annan vinst är att Electrolux får tillgång till lönsamma reservdelar. Delar som plockas ur de skadade apparaterna säljs vidare som reservdelar, på samma sätt som man inom bilindustrin har jobbat i många år.
– Rekonditioneringen kan bli en affärsidé i sig själv. Vi kan göra mycket mer av detta och nu ska vi föra konceptet vidare till andra delar av Electrolux, lovar Hans Stråberg.

Eldsjälen fick rätt
När utställningen invigdes i bolagets huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm fanns även eldsjälen bakom satsningen, Alf Hedin, på plats.
– Vi har haft många belackare, men nu kan jag med glädje konstatera att de hade fel, säger Alf Hedin som nu ser fram emot att få sprida arbetssättet till andra delar av Electrolux.
Per Grunewald, tidigare miljöchef på Electrolux och nyligen mottagare av IVA:s miljöpris, betonar att det var Alf Hedins entreprenörskap som gjort succén möjlig.
– Electrolux har en pionjärroll inom miljö. Ofta lyckas man tyvärr inte fullfölja men den här gången gick det. Det som krävs är uthållighet. Den stora utmaningen nu blir att göra detta på internationell nivå, säger Per Grunevald.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.