Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Gasa på med potatisskal

Publicerad: 25 mars 2004, 09:53

Har du kört bil på potatisskal och brödsmulor? Om inte, gör det! Låna en Volvo, Opel, Fiat eller varför inte en Daimler-Chrysler? Gasa på, luta dig bakåt och låt ditt gröna samvete fyllas av känslan att du gör gott mot Moder Jord…


Jag tänker förstås på den nya spännande armadan av gasfordon som nu börjar dyka upp på marknaden. Bilar och bussar som rullar på metan som rötats fram ur hushållsavfall, avloppsslam och restprodukter från jordbruk och livsmedelsindustri. Bränsle nummer ett för miljön och den mänskliga hälsan: Noll påverkan på klima-tet, noll partiklar, noll cancerogena kolväten…

Just nu finns det omkring 4 300 gasdrivna fordon i Sverige. Och 33 publika tankställen för gas, främst i södra och västra Sverige. Drivmedelspriset är cirka 6 kronor 20 öre motsvarande en liter bensin.

Gasbilen har alltså kommit för att stanna, om man nu kan uttrycka sig så kryptiskt. Tekniken har tagit jättekliv, prisbilden blir alltmer attraktiv. Och drivmedel saknas inte. Man kan köra på fossilgas (naturgas, som ju också består av metan) eller en mix av biogas och fossilgas. Eller – vilket givetvis är allra bäst ur klimatsynpunkt – på ren biometan från en lokal eller regional rötanläggning. Det löser samtidigt ett annars svårartat ”kvitt-blivningsproblem” eftersom det ju från 2005 blir förbjudet att deponera organiskt avfall.

Enligt EU-direktivet ska två procent av unionens samlade drivmedelsanvändning år 2005 utgöras av förnybara bränslen. 2010 ska man vara uppe i nästan sex procent. En angelägen målsättning om EU enligt Kyoto-avtalet ska kunna minska utsläppen av växthusgaser med utlovade åtta procent till 2010, jämfört med 1990 års nivå.

Kommer då biogasen att kunna göra succé i Europa? Svaret är, som vanligt, att mark-naden bestämmer. Tyska förbundsdagen har därför lagstadgat att biodrivmedelspriserna garanterat ska ligga en viss procent under bensinpriset. Bara så kan de ekonomiska spelreglerna bli tydliga, stabila och långsiktigt konkurrenskraftiga. Resultatet har inte låtit vänta på sig: I dag finns det 15 000 gasbilar och nästan 400 tankställen i Tyskland. Och potentialen är mycket stor.

Sveriges energi- och miljöministrar, Pagrotsky och Sommestad, borde konstruera en liknande lösning för Sverige, i stället för att starta ständigt nya tröttsamma utredningar. Vi har redan ett nätverk av intressenter här i landet som driver på, till exempel Fordons-Gas som lyckats få många företag och kommuner att upphandla gasfordon samtidigt som de peppar mackägare på orten att sälja gas.

Biogasen kan förstås inte ersätta bensin och diesel överallt och i alla fordon. Men regionalt kan den ge positiva effekter på både ekonomi och miljö. Och på lite sikt är den en spännande brygga till vätgas i bränsleceller.

STEFAN EDMAN
Biolog, författare och miljödebattör
st.edman@telia.com

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.