Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Gaza-konflikten rasar via sociala medier

Publicerad: 15 januari 2009, 07:32

Striderna rasar på Gaza-remsan. Samtidigt förs en minst lika viktig strid på Twitter, Digg och YouTube. Kriget på Web 2.0 är här.


Sociala medier har använts tidigare i konflikter. Bloggar som Baghdad Burning(http://riverbendblog.blogspot.com/) och Live from an Israeli Bunker(http://israelibunker.blogspot.com/) påverkade medias bild av konflikterna.

År 2007 blockerade en turkisk domstol videositen YouTube, efter att en provocerande filmsnutt om landets grundare Atatürk lagts upp och utlöst en hatfullt utbyte av videos mellan turkiska och grekiska användare. Mikrobloggen Twitter slog igenom med terrordåden i Bombay, där terroristernas attacker beskrevs blixtsnabbt och i realtid. I förvirringen blev Twitters korta meddelandena viktiga informationskällor.

I konflikten på Gaza har Twitterflödet förändrats. Det är en organiserad strid, där Israel har tagit informationskrigföringen ett steg längre.

Den israeliska försvarsmakten IDF ansåg efter Libanonkriget 2006 att TV-publiken fick en dålig uppfattning. Bilderna visade många fler skadade palestinier än israeler, även om Israel uppfattade sig som angripna.

Varför Israel slåss måste förklaras, "hasbara" på hebreiska. En väl sammanhållen kommunikationsstrategi räckte inte, det behövdes också en samordnad webstrategi för att förklara landets motivation, handlande och uppfattning av motståndaren. ”

– Bloggosfären och de nya medierna är egentligen en krigzon i striden om den allmänna opinionen sade den militäre talesmannen Avital Leibovich till AP den 31 december.

Budskapet skulle vara enkelt: Israel slåss mot Hamas, inte palestinierna, och har rätt att försvara sig mot en terrorgrupp som vill utplåna landet och använder sitt eget folk som sköld.

IDF startade en blogg(http://idfspokesperson.com/) för sina presstalespersoner och en egen YouTube-kanal(http://www.youtube.com/user/idfnadesk) för att få ut filmer om sina militära aktioner och kunna kommentera dem. Kanalen har haft mer än 1,7 miljoner visningar.

Israels konsulat i New York har twittrat(http://twitter.com/israelconsulate) intensivt under konflikten, i konfliktens början med uppdateringar varje sekund av information, svar på frågor och länkar. Nu har flödet samlat med än 4.600 prenumeranter.

Direkt kontroll, på det sätt som informationsavdelningar arbetat tidigare, frigör inte kraften i Web 2.0, då användarna själva kan skapa innehåll. Det är en risk för budskapet, därför är siter som http://www.helpuswin.org/ och http://www.standwithus.com/ viktiga för överblick, samordning och redigering av materialet. Israelvänliga artiklar postas på Digg för att röstas upp i popularitet. Det har startats flera stödgrupper på Facebook med tiotusentals medlemmar. Applikationen QassamCount(http://apps.facebook.com/qassamcount/) av Dan Penguine och Arik Fraimovich använder Facebookanvändarnas statusrad för budskap. Varje gång som Hamas avfyrar en missil mot Israel så uppdateras statusraden med ett meddelande om angreppet.

Svaret från palestinierna har inte varit samordnat. Det är svårt att blogga direkt från Gaza, då det inte finns elektricitet, men det har anordnats demonstrationer i den virtuella världen Second Life i en del som avbildar Israel(http://nwn.blogs.com/nwn/2009/01/israel-attack-o.html).

Krig vinns av vapen, men freden vinns ofta av uppfattningar. Oavsett orsakerna bakom konflikten på Gaza, ger den israeliska informationskrigföringen viktiga lärdomar för hur framtidens krig och påverkanskampanjer kommer att föras på nätet.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.