Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Georg Kell: Trend här för att stanna

Publicerad: 3 mars 2015, 09:58

Stora delar av näringslivet har ställt om på 15 år. De flesta vd:ar förstår i dag värdet av icke-finansiell information som miljö och rättvisa, säger Georg Kell, ordförande i FN Global Compact, på Miljöaktuellts konferens Sustainable Business Day i Stockholm.


Den här artikeln publicerades  i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 3 mars.

– Jag är inte ensam när jag säger att denna trend är här för att stanna. Den riktiga förändringen inträffar när en tillräckligt stor massa av företagen tillämpar detta sätt att arbeta. I det ögonblicket har marknadsrevolution lyckats, säger Georg Kell.

Förändringen innebär att företagen i allt högre förstår miljön de jobbar i och vad det betyder för möjligheterna att göra affärer och att internalisera kostnader som tidigare betraktades som externa. Det är fortfarande lång väg att gå, men frågan har gått från att vara något av en filantropisk verksamhet till att bli ett strategiskt verktyg för företagsledningarna, menar Georg Kell.

Många nordiska företag arbetar redan systematiskt på det här sättet, säger Georg Kell, de utgör en slags förtrupp som "överpresterar" i handling men som underpresterar när det gäller att kommunicera sina resultat till omvärlden.

Ett problem är att de politisk-ekonomiska system som fick marknaderna att växa under efterkrigstiden inte är lika starka som tidigare, dessa marknader och internationella institutioner försvagas i förhållande till protektionism och nationalism, och det är enligt Georg Kell det största hotet mot företag som vill göra skillnad.

– Det ansvarskännande näringslivet måste stödja antikorruptionsreformer och att sätta ett pris på koldioxidutsläppen, det är inte bara en fara för varumärket utan också för ekonomin i stort, det ligger i företagens eget intresse att kämpa för sådana reformer kollektivt, säger Georg Kell.

Företagen kan hålla ögonen på det pågående arbetet med FN:s millenniemål, leta efter affärsmöjligheter och välja de mål som passar företaget bäst, säger Georg Kell, för samarbete runt millenniemålen kommer att vara mycket viktigt framöver.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.