Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Gigantisk vindturbin flyter på magnetfält

Publicerad: 2 Februari 2009, 09:12

Vindkraftens giganter, svävande turbiner på en gigawatt


Det kommer allt fler bevis på att en vertikal, stående vindturbin är effektivare och lättare att underhålla än den vanliga propellermodellen. Det är det amerikanska Arizona-baserade företaget MWTT (Maglev Wind turbine Technology) som tagit fram konstruktionen och även ska producera den, men storskalig produktion tänks tydligen ske i Kina.

Vi skrev i en artikel för någon tid sedan om det brittiska konsortiet Energy Technologies Institute (ETI) som vill utveckla en stående 9-megawatts vindturbin med namnet NOVA Project (Novel Offshore Vertical Axis), men nu flaggar amerikanska MWTT för en turbin på hela en gigawatt, alltså i stil med ett helt kärnkraftverk (när det blåser, alltså). De största propellerturbinerna är på runt 5 megawatt och större blir de inte på grund av svårigheter med stabiliteten och de uppenbara problemen med att göra service på en enhet 200 meter upp i luften.

Brittiska NOVA på 9 megawatt

Inte nog med att MWTTs turbin kommer att bli den största som någonsin producerats och kommer att kunna försörja en stad på 750.000 hushåll, den kommer att starta vid vindar på bara 1,5 m/s tack vare att den flyger på ett magnetfält. Det blir den första maglev-turbinen någonsin. Den är avsedd att klara vindar på över 40 m/s. Optimisterna anser att verkningsgraden blir 20% högre än med propellerturbiner och att driftskostnaderna kan minskas med 50%. Den enda turbinen kommer att ta upp en yta på 100 hektar, medan motsvarande kraft kommer att kräva 500 propellerturbiner och ta upp 60.000 hektar.

Kina är det land i världen med värst växtvärk och med den ökande mängden luftföroreningar behöver man verkligen vindkraften. Den första turbinen kommer därför att placeras där.

Vertikala turbiner har flera fördelar mot den vanliga propellermodellen. Vinden kan komma från vilket håll som helst och underhållet kommer att reduceras eftersom den mesta tekniken kommer att samlas i botten istället för 150 meter upp i en mast. Svävar turbinkonstruktionen på ett magnetfält alstrat av magneter med den sällsynta jordartsmetallen neodym elimineras all friktion samtidigt som ingen drivström går åt för att skapa magnetfältet.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.