Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Glada dagar för hållbarhetskonsulterna

Publicerad: 2 Mars 2016, 07:38

Karin Annerwall Parö, affärsområdeschef på WSP Sverige.

Flera faktorer skapar nu en ökad efterfråga på miljö- och hållbarhetstjänster och konsultfirmorna expanderar och nyrekryterar med hårdnande konkurrens som följd. Miljöaktuellt synar den snabbt föränderliga konsultbranschen.


Den här artikeln publicerades i det senaste numret av magasinet Miljöaktuellt.

– Nu har vi nått det läge som vi inom ”hållbarhetsbranschen” pratat om i många år – att miljö och hållbarhet på allvar kommer in på företagens agenda med direkt koppling till affärer och kärnverksamhet, säger Mia Barkland, vd och grundare för Trossa.

Efter flera kärva år har hållbarhetskonsulternas tjänster börjat efterfrågas i allt större utsträckning – men samtidigt har också konkurrensen inom branschen ökat. För att hålla sig kvar på marknaden krävs en bred portfölj som kan matcha kundernas efterfrågan.
– Jag ser ljust på framtiden för vår del, men jag ser också en utmaning med att vara ett ganska litet konsultföretag som arbetar brett inom många olika delar av hållbarhetsområdet. Att hela tiden kalibrera in sig mot omvärlden och veta vad vi ska vara experter på är en utmaning, säger Mia Barkland som tror att konsultbolagen i framtiden kommer bli mer mångfasetterade då miljö- och hållbarhet allt mer utkristalliseras i vilka frågor man är specialiserad på som konsult.
– Det var inte länge sedan hållbar utveckling för de flesta var något som mest handlade om att värna en mer avlägsen framtid. Nu handlar frågorna på den politiska agendan och näringslivets agenda om här och nu. Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor är en självklarhet och ett måste för alla, för att ta ansvar och värna om sin verksamhet, säger Mia Barkland som därför ser en naturlig fortsatt efterfrågan på konsultbolagens hållbarhetstjänster.
– Men jag ser också att många rekryterar och förstärker sin interna hållbarhetskompetens. Klimat, resurseffektivitet, kemikalier och hållbarhet genom leverantörskedjan är några områden som många behöver jobba ännu mer med. Även dialog och samarbete med intressenter genom värdekedjan blir ännu viktigare, säger Mia Barkland.

Daniel Dellham, chef för hållbarhetsrådgivning på redovisnings- och revisionsbolaget KMPG, ser ett stort behov hos företag som tidigare inte arbetat med hållbarhet.
– Vi växer mycket nu när bolag börjar utveckla sina erbjudanden, affärsmodeller och förstå vad hållbarhet betyder för kärnaffären. Det är en större bredd på kundbasen och behovet växer i ett ganska högt tempo, säger Daniel Dellham.

Han får medhåll av Karin Annerwall Parö, affärsområdeschef på WSP Sverige.
– Hållbarhetsfrågan konkretiseras allt mer till prioriteringsverktyg och handfasta metoder för hur man operativt arbetar för hållbar utveckling istället för hur man bara rapporterar ”grönt och fint”, berättar Karin Annerwall Parö och påpekar att området växer mot ett mer konsultmoget område där beställarna blir tryggare i att veta vilka tjänster de vill ha.

– Utvecklingen går från att det räcker långt att göra ”nått” inom hållbarhetsområdet för att kunna vara ”i mål” till att det krävs reella och verifierbara insatser för att marknaden ska anse att det som görs är seriöst, säger Karin Annerwall Parö.

En trend är att kunder söker hjälp för att leva upp till en skärpt lagstiftning. Efterfrågan ökar för att riskfrågor är starkare både från ett ekonomiskt perspektiv och ett hållbarhetsperspektiv.

– Den stora förändringen i ISO-standarden är att man ska arbeta mer med riskhantering på ledningsnivå och då ska man ha koll på bland annat leverantörskedjan och vad produkterna innehåller som företagen säljer, kopplat till kemikaliefrågor. Det finns både en riskdel och en koppling mellan affärsvärde och krav på hållbarhetsarbete, säger Magnus Boman, vd och ägare av Goodpoint, och menar att efterfrågan drivs av att bolagsledningar har frågorna på agendan och att regeringen ställer utökade hållbarhetskrav på statliga bolag och myndigheter.

Fredrik Ljungdahl, ansvarig för hållbarhetsfrågor på PwC Sverige, bekräftar också att hållbarhet blir en alltmer affärskritisk fråga.

– Ju mer den integreras i företagens verksamhet desto fler blir ”köparna” av hållbarhetstjänster. Vi ser också nya lagkrav, främst just nu inom rapportering. En ny trend är också kvantifiering av hållbarhet vilket i viss mån är nytt och inget man normalt har in-house-kompetens kring.

joline.ekman@miljoaktuellt.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.