Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Glasfasadjätte investerar i solcellsbolag

Publicerad: 16 November 2010, 09:28

Skandinaviens största tillverkare av glasfasader investerar 18 miljoner kronor i solcellsbolag för utveckling av energialstrande fasader.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Solcellsbolaget NLAB Solar tar ytterligare steg mot utvecklingen av tredje generations solceller och kommersialisering av glasfasader som kan alstra energi.

Nu investerar Fasadglas Bäcklin, ett av landets äldsta familjeföretag, 18 miljoner kronor i NLAB Solar med mål att accelerera det Stockholmsbaserade solcellsbolagets produktutveckling och etablering på marknaden.

– Samarbetet mellan Fasadglas och NLAB Solar är ett viktigt steg mot integrering av energialstrande fasader i Sverige och därmed ett stort steg mot ekologiskt hållbara och självförsörjande byggnader², skriver NLAB Solar i ett pressmeddelande.

Pengarna ska gå till att bygga en av världens första fabriker för tredje generationens solceller. Bolaget har tidigare fått över 17 miljoner kronor från Europeiska kommissionen för att bygga pilotfabriken.

Samarbetet ger NLAB Solar, som grundades för bara tyv år sedan, även tillgång till distribution, försäljning och installation.

NLAB sitter på ett patent vars teknik omvandlar solljus till elektrisk
energi betydligt snabbare än vad deras konkurrenter lyckats med, enligt bolaget. Det gör att hela fasader på höghus kan användas till energikällor.

Enligt bolagets beräkningar kostar deras solceller (en fotonisk kristall i transparenta tredje generationens solceller) en femtedels så mycket som traditionella kiselbaserade solceller.

Tredje generationens solceller (DSC) uppfanns ursprungligen av den legendariske Professor Michael Grätzel i Schweiz.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.