Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Glimmande drömmar i butikernas hyllor

Publicerad: 27 November 2008, 11:44

Iridiscent plastfilm har blivit ett starkt marknadsföringsargument i produktbruset.


När en shoppare går genom ett varuhus kan han eller hon mötas av så många som 30.000 produkter under en typisk shoppingrunda. Man har beräknat att en produkt har ungefär en sjättedels sekund på sig att skapa någon sorts attraktion till en potentiell kund. På denna korta tid hinner man inte läsa en text, utan det är utseendet som måste spela hela rollen.

Iridiscenta färger är tyvärr svåra att återge på ett fotografi. Hela effekten baseras på rörelse och glans.

En vara som strålar och glänser på hyllan kan vinna över andra varor med bara offsettryckt pappförpackning. En undersökning visade att om intrycket förändras när man går förbi, att färgerna ändras och tycks vara i rörelse, så inger detta ett starkare köpbeslut. Dessutom planteras varumärket starkare hos kunderna. Samma undersökning visade att 14 procent av kunderna hellre drogs till en produkt överdragen med färgskimrande film. Över hälften av de tillfrågade ansåg att produkter klädda med iridiscent film kändes mera distinkta och unika än produkter i standardförpackningar. Produkterna ser helt enkelt lyxigare ut. Förpackningar med inbyggda specialeffekter fungerar!

En annan del av marknadsföringen är kopieringsskydd. En pappförpackning är lätt att kopiera, men en förpackning med iridiscent film är svårare. En förpackning med både film, optiskt variabla pigment, hologram och andra, dolda kopieringsskydd är svårare att förfalska. Hologram börjar bli lätta att kopiera, men en kombination av flera skydd kan göra det för dyrt för förfalskaren.

BASFs Aurora-film är svaret på förpackningsdesignerns våtaste drömmar. Det är en tunn plastfilm som reflekterar tillbaka infallande ljus, med olika färg beroende på betraktningsvinkel. Aurorafilmen består av en kärna med 113 eller 226 lager av omväxlande polyester och polymetylmetakrylat (PMMA), två transparenta plaster med olika brytningsindex.

Lagrens tjocklek är i stil med en ljusvåglängd, mellan 40 och 100 nm och ljuset som reflekteras tillbaka från varje lager färgas olika på grund av konstruktiv eller destruktiv interferens, men beroende på betraktningsvinkeln förändras plastskiktets tjocklek och våglängden för den konstruktiva interferensen ändras. Sålunda verkar ljuset (och därmed produkten) få en annan färg beroende på varifrån man tittar. Det är samma effekt som vi ser hos pärlemor, opaler, såpbubblor, fjärilsvingar och påfågelsfjädrar.

Utanpå kärnlagren har man lagt på två skyddslager som ger filmen dess dragstyrka och nötningsmotstånd. Ju fler kärnlager man har, desto bättre blir reflektionen, varför film med 226 lager ger starkare fäger än den tunnare filmen.

Filmen kan vikas, böjas, limmas och lamineras och har viss tålighet mot värme. Töjer man den för mycket förändras dock lagertjockleken i kärnan och interferensen förstörs.

En del ljus passerar tvärs igenom filmen och reflekteras tillbaka från det underliggande materialet. Är detta vitt framträder färgerna även i andra vinklar eftersom ljuset går igenom filmen två gånger. Om bakgrunden är färgad slår färgen igenom vid reflektionen. Är bakgrunden svart får iridiscensen högre kontrast, eftersom allt ljus som går igenom filmen absorberas.

Filmen finns både för laminering och som krympfilm. Lamineringsfilmen kan användas dels i fristående applikationer som dekoration, packmaterial, konstgjorda växter, band eller glitter. Alternativt kan den lamineras på kartong eller PVC, tryckas med olika färgade transparenta pigment och vikas ihop till en förpackning, påse, kläder, duschdraperi, skyltar etc. Krympfilm kan vara särskilt användbart på förpackningar med invecklad kurvatur, och då främst kosmetik där formen betyder mycket mer än innehållet.

Glitter i iridiscent plastfolie

Dessutom kan filmen skrynklas eller präglas för att ge en ännu intressantare yta och fler färgskiftningar. Trycker man på ogenomskinligt pigment eller laminerar med annan folie ser angränsande iridiscenta ytor ännu mera spektakulära ut på grund av kontrasteffekter.

Plötsligt blev damavdelningarna på varuhuset intressanta även för manliga tekniker, eller hur?

Aurora tillverkas av BASF och finns i en förfärlig massa varianter med olika ytstrukturer, basfärger, flourescenta färger och metalleffekter. Läs mer på www.btc-nordic.com/en

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.