Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Global standard ska göra arbetet effektivare

Publicerad: 15 april 2005, 10:44

Trycket har varit massivt på att ta fram ett globalt godkänt system för att hantera frågorna kring socialt ansvarstagande. Nu ska standarden ISO 26000, som den kommer att heta, fyllas med innehåll rekordsnabbt i ISO-sammanhang. Om tre år ska den vara färdig för användning – om tidplanen håller.


– Alla inser att vi måste jobba med frågorna på ett enhetligt sätt för att undvika många olika system som missar helhetsgreppet, säger Kristina Sandberg, ansvarig för ISO:s sekretariat för standarden.

Det man som företagsledare eller ledare i någon annan typ av organisation efterfrågar, menar hon, är att få en brett förankrad systematik som fungerar praktiskt för att jobba med frågor som rör socialt ansvarstagande. Med en gemensam och globalt accepterad standard blir det också lättare för företag och organisationer att veta hur man kan ställa krav och vad man ska tänka på.

För underleverantörer blir det också enklare.

– Är du en underleverantör som säljer till flera olika företag behöver du inte känna till alla köpares egna specifika krav, utan det går då att hänvisa till en och samma ISO-standard, säger Kristina Sandberg.

Många olika med

Den tidigare kritiken på att ISO-standarder uteslutande har riktat sig till storföretag och utvecklade länder, vill man den här gången tvätta bort. Därför har det ställts krav på ett brett deltagande av såväl aktörer som länder.

Förutom företag deltar också myndigheter, fackföreningar, konsumentintressenter och frivilligorganisationer. Utvecklingsländerna, som tidigare till stor del stått utanför ISO-arbetet, involveras också medvetet i arbetet.

– Det är otroligt att man lyckats samla alla dessa viljor tillsammans med organisationer som FN, WBSCD, GRI med flera kring ett gemensamt mål, säger Kristina Sandberg.

MER INFORMATION
www.iso.org/sr

Mikael Nyberg

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.