Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Globala konsumentjättar satsar på avfallsfria förpackningar

Publicerad: 25 januari 2019, 05:50

Foto: Loop

En lång rad globala konsumentföretag har lanserat ett initiativ för att minska avfallet från förpackningar. Genom tjänsten Loop planerar företag som Unilever, Nestle och Coca Cola att erbjuda återanvändbara förpackningar som samlas in efter användning för att sedan återfyllas och användas på nytt.


Några av världens största konsumentföretag har gått samman med återvinningsföretaget TerraCycle för att lansera ett globalt shoppingsystem för återanvändbara förpackningar. Shoppingsystemet Loop har tagits fram för att minska världens beroende av engångsplast genom att erbjuda cirkulära lösningar för konsumentprodukter.

Genom Loop planerar företagen att erbjuda konsumenter återanvändbara förpackningar som samlas in efter användning för att sedan rengöras, återfyllas och användas på nytt.

Loop lanserades under World Economic Forums toppmöte i Davos. Över 20 globala konsumentföretag har varit med och finansierat Loop, däribland Procter & Gamle, Nestle, Unilever, Pepsi, Coca Cola och Body Shop. Även livsmedelskedjor som brittiska Tesco och logistikföretaget UPS deltar i initiativet.
”Loop är en efterlängtad innovation som utmanar företag att ta ett nytt grepp om våra värdekedjor och integrera återanvändbara produktförpackningar som en del av vårt arbete för att minska avfall”, säger Laurent Freixe, vd på Nestlé i USA, i en kommentar.

Enligt de livscykelanalyser som Loop har genomfört tillsammans med sina partners visar att miljönyttan av de långvariga produkterna visat sig vara bättre än för engångsförpackningar, samtidigt som avfallet reduceras.

Loop kommer under våren lanseras i Frankrike och nordöstra USA. Tjänsten förväntas lanseras i fler länder under 2019 och 2020. En talesperson från Loop berättar för Aktuell Hållbarhet att det än så länge finns planer på att lansera tjänsten i Storbritannien, Kanada och Tokyo, men fler marknader väntas bli aktuella framöver.

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.