Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Globala megatrender tvingar oss att stå upp mot politikerna”

Publicerad: 1 December 2016, 08:54

Ikeas hållbarhetschefs Steve Howard säger att det nu är viktigare än någonsin att företag gemensamt står upp mot politiker och kräver långsiktiga regelverk som möjliggör reducering av koldioxidutsläpp.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Långsiktiga, ambitiösa och juridiskt bindande regelverk behövs för att stödja övergången till en mindre koldioxidintensiv ekonomi. Det sa Ikeas hållbarhetschef Steve Howard när han talade på ett event arrangerat av tidningen Financial Times under tisdagen.

Howard talade om en global megatrend, där den demografiska utvecklingen, i kombination med den allt snabbare digitaliseringen och behovet av att frigöra världen från kolberoende, tvingar företagen att stå upp mot politikerna och kräva långsiktiga regelverk som gör det möjligt för dem att investera i ny teknik , nya affärsmodeller och nya arbetssätt som bidrar till att reducera koldioxidutsläppen. De företag som inte omfamnar övergången till en mindre koldioxidintensiv produktion kommer så småningom att försvinna, men för de som finns kvar återstår att driva på utvecklingen.

– Det här handlar om vår framtida ekonomi, det handlar om tillväxt, om möjligheter och innovation, men vi behöver regelverk. Det här handlar inte om att stoppa kol, det handlar om att skapa regelverk som stödjer innovation och tillväxt för det 21:a århundradet. Det handlar om långsiktiga, ambitiösa och juridiskt bindande regelverk och företagen måste stå upp och tala om för lagstiftarna att vi vill ha regler som är bra för ekonomin, bra för affärerna och långsiktiga, så att vi kan investera och satsa, sa Steve Howard som också menade att övergången till en koloberoende produktion också innebar stora möjligheter för de företag som satsade på banbrytande innovation och nya affärsmodeller.

På Ikea har man redan börjat titta på hur man kan förändra sin affärsmodell för att omfamna olika typer av leasing och tjänster inom ramen för delningsekonomin. Man har dessutom sänkt priset på LED-lampor och säljer nu solpaneler på flera varuhus.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.