Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”GM – En katastrof för Saab i 20 år”

Publicerad: 18 Februari 2009, 07:00

Att GM tar sin hand från krisdrabbade Saab får kraftiga reaktioner. GM beskylls för dumpa sitt egna misslyckande på svenska skattebetalare. Maud Olofsson är rasande.


Saab:s ägare, amerikanska General Motors, gör nu klart att den svenska biltillverkaren är på väg ur GM-familjen. Saab ska vara "en självständig affärsenhet" vid 2010, enligt den rekonstruktionsplan som GM inlämnade till USA:s finansdepartement på tisdagen.

Men för att Saab överhuvudtaget ska överleva krävs omfattande kapitaltillskott. GM anser att de pengarna ska komma från svenska staten.

Näringsminister Maud Olofsson skräder inte orden under en presskonferens på ondsagsförmiddagen över hur illa hon tycker att GM betett sig.

-Jag är djupt besviken på General Motors för att de inte själva vågar säga sanningen. Man har i praktiken tagit sin hand ifrån Saab. Man har inte skött sitt ägande, utan lägger över ansvaret på svenska skattebetalare och ger ett intryck att det är de svenska skattebetalarna som ska ta ansvar, sade hon.

-Vi stänger dörren från svenska regeringens sida när det gäller att ta över bilfabriker.

Hon resonerar att om inte ens världens största bilbolag kan se möjlighet att finna lönsamhet i Saab, hur ska du svenska staten kunna göra det?

Även Maud Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund skakar på huvudet. Om GM inte tror på affärsidén, varför ska då de svenska skattebetalarna ta över ansvaret?

– Det är alldeles uppenbart att när de nu begär att vi ska gå in med fem miljarder kronor och de säger att de ska ha lämnat Saab 2010, vem sitter där med skägget i brevlådan? säger han till TT.

Även Sven-Åke Berglie, vd för underleverantörernas organisation FKG, anser att GM:s agerande är förkastligt.

– GM skickar över ansvaret för Saab på någon annan och det är ju ingen lösning. Men deras agerande när det gäller Saab har ju varit en katastrof i tjugo år, säger han till TT.

Om Saab ska stå på egna ben redan nästan är det ”brådskande” att få in pengar. GM ser inte en försäljning av bolaget som möjligt innan de har svenska statens pengar på bordet. Ytterligare en del av lösningen är att Saabs fordringsägare, främst underleverantörer, avstår från pengarna.

Enligt Matts Carlsson, bilanalytiker på Göteborg Management Institute, är en rekonstruktion av bolaget ett sätt för GM att sprida sina risker. Men det är tveksamt om alla leverantörer mäktar med en sådan lösning. Om Saab lyckas bli självständigt vid 2010 kan det dock ge positiva effekter i form av fler jobb i Trollhättan – om allt vill sig väl.

IF Metalls ordförande i Trollhättan, Paul Åkerlund, är ändå positiv till att GM:s avsikterna är att Saab inte ska läggas ner, utan att de vill finna en lösning för det svenska märket.

-Det visar att man fortsätter att försöka att hitta en lösning för Saabs framtid, säger han till TT.

-Jag vill ändå tro att det finns en öppning i det här. En sak är ju i alla fall klar: GM har ju klart deklarerat att man inte vill lägga ner Saab.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.