Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

GM hotas av konkurs – Saab knoppas av

Publicerad: 16 Februari 2009, 07:49

Saab:s ägare General Motors överväger en skyddad konkurs. Samtidigt rapporteras regeringens förhandlingar med GM ha kollapsat och nu förbereds en avknoppning av Saab, enligt källor.


Sedan långivare och bilarbetarfacket UAW vägrat att skriva ner skulder kan världens näst största biltillverkare, GM, nu tvingas i konkurs, skriver Dagens Industri och refererar till Wall Street Journal. Under kontrollerade former styckas då företaget upp och nytt kapital kan pumpas in i de verksamheter som blir kvar.

Saab Automobil lär dock inte vara en av de delar som ligger kvar. Under söndagen rapporterades förhandlingarna mellan den svenska regeringen och GM ha havererat eftersom regeringen inte vill ge de 5 miljarder kronor i lånegarantier som GM kräver och som skulle ge ett självständigt Saab. Dessa påståenden förnekas dock av Maud Olofssons talesperson Lisa Wärn som hävdar att diskussioner fortfarande pågår.

Samtidigt sprids nya rykten om Saabs framtid. Bolaget ska sättas i ett separat bolag redan under februari, enligt källor till Automotive News. Tidningen skriver också att tre europeiska fabriker kan komma att stängas i år. De fabriker som nämns som mest troliga är Antwerpen, Belgien, Ellesmere Port i England och åtminstone en enhet i Tyskland.

På tisdagen ska GM presentera sina planer för amerikanska kongressen. På spel står det stöd på 9,4 miljarder dollar som koncernen redan erhållig samt de ytterligare 4 miljarder dollar som de bett om och blivit lovade.

Men vägen kan ändå leda till en så kallad Chapter 11-konkurs.

– Ett av våra alternativ inbegriper en ansökan om Chapter 11, något som skulle innebära att GM:s alla livsdugliga tillgångar, inklusive några amerikanska märken och internationell verksamhet, skulle samlas i ett nytt bolag. De oönskade tillgångarna skulle läggas ned eller säljas under skydd av en konkursdomstol, säger en källa till WSJ.

En eventuell konkurs skulle också leda till att avtal med underleverantörer, fackföreningar, återförsäljare, patentinnehavare med flera skulle förhandlas om.

GM har bett om att få skriva av hälften av de skulder som de har till olika banker och UAW. Om inte dessa beviljas innan tisdagens möte med kongressen återstår bara två alternativ för koncernen: mer pengar från staten eller konkurs.

En kontrollerad konkurs innebär inte att bolaget försvinner, utan att det genomgår en omstrukturering. Dessa förändringar är dock ofta förhållandevis brutala.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.