Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Godstransporterna är för billiga

Publicerad: 15 September 2003, 11:32

– I dag är det billigare att beställa en lastbil än en vanlig taxi när du ska hem, sade Magnus Blinge, chef för Institutet för Trafikforskning i Göteborg.


Under 100 kronor per mil kan man få en lastbil. Prispressen är hög inom lastbilsbranschen. Om inget görs kommer vi att ha 50 procent mer lastbilar om tio år, vilket medför bland annat ökade miljöproblem. Det var några farhågor som Magnus Blinge tog upp under ett seminarium om trafik, miljö och hälsa i regi av Det Naturliga Stegets yrkesföreningar i fredags.

Ökar fortfarande
Godstransporterna fortsätter att öka och framför allt de som sker med lastbil.

– Det är en utveckling som måste brytas, sade Magnus Blinge.

Miljöutrymmet krymper allt mer, vilket leder till ökade kostnader framför allt för vägtransporterna. Miljökraven ökar. Oljepriset ökar då tillgången på olja minskar. Trängseln ökar vilket innebär större förluster i tid och plats. Olyckorna ökar och försäkringspremierna likaså.

Många orsaker
Magnus Blinge menade att orsakerna till de ökade transporterna är flera. Men det är inte ökad konsumtion av varor som står bakom, utan istället är det förändrade logistikmönster.

Det råder för det första ett missförstånd av begreppet ”just in time”. Många tror att det står för ”så fort som möjligt”, men det är fel. Det står för ”i rätt tid”.

En annan orsak är att kundservice nu har blivit ett konkurrensmedel, vilket har medfört en överkapacitet i transportbranschen. Priserna hålls nere och transporter blir därmed för billiga.

Mer på järnväg
De lösningar som han gärna förespråkar är att lägga över mer gods på järnväg. Trots att transporterna sammantaget ökar, ligger järnvägstransporterna still.

– Järnvägen måste rikta in sig på den här typen av gods. I dag ligger man långt ifrån detta, sade Magnus Blinge.

Andra lösningar är att gå över till alternativa drivmedel. Beräkningar visa att alternativa drivmedel endast påverkar priset på transporterade produkter med några få procent. Eller att använda bränsleceller, som många hävdar är framtiden.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.