Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 3 Juni 2020, 09:37
Nu hårdnar kampen om det planerade ny raffinaderiet i Lysekil. Greenpeace anklagar Preem för systematisk greenwashing i sina mediakampanjer.
Foto: Will Rose, Greenpeace och Preem
Greenpeace går till hårt angrepp mot Preem och hävdar att bolaget bedriver en omfattande och systematisk greenwashing i sina mediakampanjer inför de avgörande domstolsbesluten om det nya raffinaderiet i Lysekil.
Den 15 juni kommer Mark- och miljööverdomstolens med sitt beslut om huruvida Preem får tillstånd att expandera sitt oljeraffinaderi i Lysekil, därefter går frågan över till regeringen.
I går presenterade miljöorganisationen Greenpeace en granskning där det hävdas att Preem spenderat miljoner kronor på en reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Ny Teknik, Lysekilsposten, Expressen, Youtube, och Facebook.
Greenpeace anser att budskapet i kampanjen är vilseledande har anmält den till Reklamombudsmannen och Konsumentverket och kräver att kampanjen stoppas.
”Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing. Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”, säger Gustav Martner, kreativ chef för Greenpeace i Norden, i en kommentar.
I den aktuella kampanjen som gick under hösten 2019 och våren 2020 publicerades innehåll av redaktionell karaktär, så kallad native advertising. Enligt Preem var kampanjens uttalade syfte att höja allmänhetens kunskap om Preem och företagets klimatmål och satsningar.
”Vi är stolta över kampanjen och blev förvånade när kampanjen anmälts. Vår bedömning är att det finns ett stort intresse för Preems verksamhet, och kampanjen har fått mycket bra respons från läsarna som upplevt att kampanjen varit informativ, kunskapshöjande och intressant”, säger Preems kommunikationschef Ulrika Fager i en kommentar.
För några veckor sen fälldes Preem av Reklamombudsmannen för en annons om sitt oljeraffinaderi i Lysekilsposten. Tidigare i vår JO-anmälde tidningen ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson Energimyndigheten sedan myndigheten deltagit i en av de nu aktuella kampanjerna.
Läs anmälan till Konsumentombudsmannen
Björn Anderberg