Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag16.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Greenwashpriset 2011 – här är de nominerade

Publicerad: 16 Juni 2011, 06:52

För andra året i rad kommer Jordens Vänner dela ut vad man kallar för Svenska Greenwashpriset. Fem kandidater har nu utsetts, och en ”vinnare” kommer att presenteras under ett seminarium i Almedalen den 6 juli.


Ämnen i artikeln:

VattenfallIkeaJordens VännerMaud OlofssonPreem

Jordens Vänner skriver på sin hemsida att Greenwashpriset riktar sig till en ”aktör med svensk anknytning som under det senaste året undvikit att satsa på riktiga miljöåtgärder, och i stället lagt energi på att skapa en grön image”.

Nedan följer listan på de fem kandidaterna, samt en kortare version av Jordens Vänners motivering till varför de blivit nominerade.

1. IKEA för sin falska miljöprofil
Hela Sveriges favoritföretag IKEA vill gärna framstå som miljövänligt och med en lokalt förankrad samhällsnyttig verksamhet. I själva verket är IKEA och dess fastighetsbolag IKANO sedan årtionden drivande för skapandet av externa köpcentra där allt är planerat för bilen. I detta offras också andra miljövärden.

2. Vattenfall för sin brytning av brunkol
Vattenfall undertecknar en av sina annonser med ”Vattenfall – energi för naturvänner”. Företaget planerar samtidigt fem nya kolgruvor. En vecka innan publiceringen av annonsen förkunnade man sin nya miljövänliga strategi där koldioxidutsläppen ska reduceras med 28 procent fram till 2020. Exakt hur Vattenfall ska få allt detta att gå ihop är svårt att förstå.

3. Preem för klassisk Greenwash

Preem lanserar sin nya Preem Evolution Diesel med en massiv reklamkampanj. Av helsidesannonser och reklamfilm får man intrycket att den nya dieseln görs av tallolja och inget annat. Letar man lite på hemsidan framgår det dock att sommarkvaliteten av bränslet har cirka 22 procent förnybar andel och vinterkvaliteten 10 procent.

4. Maud Olofsson för utbyggnaden av nätet för fossil gas
Maud Olofsson redogjorde i riksdagen den 1 februari i år för sin och regeringens syn på fossil gas och konstaterade ”att vi inte ska ha någon storskalig utbyggnad av gas eftersom vi inte kommer att behöva det och inte tycker att den är miljömässigt rätt.” Drygt två månader senare hade regeringen gett sitt godkännande för att det svenska nätet för fossil gas skulle utvidgas då det tyska energibolaget E.ON fått tillstånd att bygga och driva en fossilgasledning genom södra Sverige.

5. Mitsubishi för bil med noll utsläpp
Biltillverkaren förkunnar stolt att modellen i-MiEV är ”praktisk och rolig att köra, och med absolut noll i CO2-utsläpp vid körning är den en symbol för vårt arbete för en hållbar framtid”. Men att påstå något sådant är att vilseleda konsumenterna med falsk marknadsföring. En elbil drivs av el, som någonstans måste produceras vilket bör tas med i utsläppskalkylerna.

En omröstning pågår nu på Jordens Vänners hemsida, och vinnaren presenteras under ett Greenwashseminarium i Almedalen den 6 juli.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.