Klimat
Greta Thunberg varumärkesskyddar sitt namn och skapar stiftelse
Publicerad: 30 januari 2020, 10:24
Greta Thunberg registrerar sitt namn som varumärke för att skydda det från oönskande kommersiella ändamål. Foto: UNFCC
Greta Thunberg har tröttnat på skrupelfria människor som på olika sätt försöker slå mynt av hennes berömmelse. Hon kommer nu att varumärkesskydda sitt namn och #FridaysForFuture. Samtidigt startar hon en stiftelse som ska hantera prispengar och andra donationer kopplade till hennes klimataktivism.
Ämnen i artikeln:
Greta ThunbergI ett inlägg på sociala medier skriver Greta Thunberg att den här delen av hennes verksamhet är allt annat än frivillig. Det är något som hon tvingas till för att rättsligt kunna hantera de ständiga försöken att från kommersiella intressen att dra nytta av hennes namn och kändisskap för att tjäna pengar eller skaffa sig andra fördelar.
”Tyvärr finns det människor som försöker efterlikna mig eller felaktigt hävdar att de representerar mig för att kommunicera med högprofilerade människor, politiker, medier och artister. Så om någon påstår att de representerar mig var extremt misstänksam”, skriver Greta Thunberg, och ber samtidigt om ursäkt till alla som har blivit kontaktade och vilseledda på detta sätt.
Till detta kommer att Greta Thunbergs namn och #FridaysForFuture ständigt används för kommersiella ändamål, marknadsföring, försäljning av produkter och falska insamlingar av pengar.
Att agera rättsligt mot detta är komplicerat då Greta Thunberg och Fridays For Future finns i hela världen. Men hon och hennes familj gör nu ett försök.
”Därför har jag nu ansökt om att varumärkesregistrera mitt namn, Fridays For Future, Skolstrejk för klimatet, med mera. Åtgärderna syftar till att skydda rörelsen och våra aktiviteter. Det behövs också för att jag med juridisk hjälp ska kunna vidta nödvändiga åtgärder mot människor eller företag som försöker använda mig och rörelsen i syften som inte överensstämmer med vad rörelsen står för”, skriver Greta Thunberg
Samtidigt försäkrar hon att hon och alla andra skolstrejkande klimataktivister inte har något som helst intresse av att bygga kommersiella varumärken, men att det här är något som tyvärr måste göras.
”Fridays For Future är en global rörelse grundad av mig. Den tillhör alla som deltar i den, framför allt de unga. Den kommer aldrig att användas för individuella eller kommersiella ändamål”, säger hon.
I samband med detta berättar Greta Thunberg också för sina tio miljoner följare att hon kommer att skapa en stiftelse. Den behövs för att kunna hantera bok- och film-royalties, donationer samt prispengar av olika slag. Detta har visat sig ett nödvändigt steg för att hantera tillgångar på ett sätt som Greta Thunberg önskar. Greta Thunberg konstaterar att detta tar mycket tid och är ett arbete som måste göras. Hon lovar att återkomma med mer detaljer och att allt ska vara så öppet och transparent som möjligt.
Stiftelsens mål ska vara att främja ekologisk, klimatmässig och social hållbarhet samt mental hälsa.