Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Gröna inflygningar gör stor utsläppsskillnad

Publicerad: 12 November 2009, 07:52

Flyget får ofta på skallen för att förorena luftrummet, utan egentlig egen förskyllan.


Flygtrafikens utsläpp står bara för några få procent av de totala utsläppen av koldioxid i Sverige. Ändå jobbar både Luftfartsverket och flygbolagen hårt för att minska utsläppen. Det är inte direkt så att flygbolagen och flygplanstillverkarna allra helst vill slösa med bränsle bara för att det är så roligt att förorena. Tvärtom anstränger sig tillverkarna att bygga så bränslesnåla motorer som möjligt och lätta upp flygplanen med kompositdelar för att minska vikten och därmed bränsleåtgången. Ett bra exempel är nya Airbus 380 som till stora delar består av plast.

Men precis som med bilar kan en slarvig körstil öka bränsleåtgången. Rulla nedför backen så sparar du bensin, eller i flygvärden, glidflyg in med motorn i tomgång så sparar du fotogen och stör de kringboende mindre.

Projekt Green Flights

Flygtrafiktjänsten vid Luftfartsverket inser vikten av att minska den negativa miljöpåverkan från flygtrafiken och startade därför projekt Green Flighs 2007 med syfte att samla och koordinera miljörelaterade åtgärder inom ATM (Air Traffic Management) för att säkra en hållbar reduktion av buller och utsläpp inom svenskt luftrum.

Fokus ligger på ATM-relaterade aktiviteter som reducerar utsläppet av växthusgaser och buller under alla faser av en flygning.

De övergripande målen inom flygtrafiktjänsten på LFV är att:
>> Åtta av tio flygningar till LFV:s flygplatser skall erbjudas gröna inflygningar 2012
>> Åtta av tio flygningar i svenskt luftrum skall erbjudas raka rutter 2012

Termen ”grön inflygning” eller ”Green Approach” myntades i samband med de första flygförsöken med kontinuerlig sjunkprofil, s.k. CDA (Continous Descent Approach), som gjordes till Stockholm Arlanda flygplats 2006. I pressen har termen används för att beskriva flygningar med minimerad negativ miljöpåverkan. Sedan försöken har mer än 15000 gröna inflygningar initierats till Arlanda och över 1000 ton flygbränsle har sparats.

Fördelarna med gröna inflygningar inkluderar:
>> Minimerat buller
>> 50-150 kg uppskattad bränslebesparing per inflygning (Arlanda)
>> Ökad förutsägbarhet och minskade kostnader för flygbolag
>> Minskade CO2-utsläpp

Gröna utflygningar är också på gång. Fördelar fås genom bättre logistik på taxibanorna, mindre väntetider med motorerna på och mindre velande när flygplanens rutter på marken planeras. Förutom det uppenbara att tiden då taxibanorna är upptagna minskar, ger det ökad förutsägbarhet och punktlighet vilket leder till förbättrad planering för flygbolagen.

På grund av luftrummets utformning, dvs att Sverige är en aning krokigt, går inte alla flygningar i svenskt luftrum idag raka rutter.

Genom implementering av FRAS (Free Routes Airspace Sweden) kommer samtliga flygningar över 28 000 fot att kunna färdplanera den kortaste vägen genom svenskt luftrum. FRAS kommer att leda till reducerade utsläpp i och med att flygvägen blir kortare.

Både Finland och Norge har visat stort intresse för projektet och det är troligt att ytterligare besparingar kan göras om FRAS även kan implementeras hos våra närmaste grannar. Beräknad besparing med FRAS-konceptet baserat på reducerad flygtid om cirka 10 timmar per dag är cirka 5400 ton bränsle per år.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.