Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Gröna Lunds rysare – äkta ingenjörskonst

Publicerad: 24 April 2009, 03:07

I helgen öppnar Gröna Lund i Stockholm. Alla blickar dras till nya attraktionen Insane. Teknik360 tog ett snack med de tyska konstruktörerna om utmaningen att bygga en hårresande attraktion.


Gröna Lunds mest fartfyllda attraktion i år är 50-miljonersbygget Insane, nöjesparkens femte berg- och dalbana. Åkupplevelsen ska vara unik och liknande attraktioner – men då i avsevärt mindre format – finns bara på Borgbacken(Linnanmäki) i Finland och på Terra Mitica i Spanien, där under namnen Kirnu och Inferno.

Här ska det bli åka av – konstruktören har haft kul

Den stora grejen med Insane är att passagerarna färdas i vagnar placerade rygg mot rygg i vagnar på bägge sidor om rälsen. Sätena kan rotera kring sin egen axel och resultatet ska ge stora variationer i åkupplevlse från gång till gång. Passagerarna upplever som mest 3,5 G och farter uppåt 60 km/h.

Gröna Lund förkunnar stolt att Werner Stengel, konstruktören med fler än 500 berg- och dalbanor bakom sig, är mannen bakom Insane. Det stämmer inte riktigt, Werner Stengel är 73 år gammal och har dragit sig tillbaka. Däremot har Stengel Engineering, företaget Stengel en gång grundade, designat Insane.

Materiellt sett är inte en berg- och dalbana "rocket science". Här finns inga exotiska material eller drivsystem. Det här är 300 stål och 2.400 bultar. Vagnarna dras fram med kedjor och vagnarnas framdrift i banan hejdas med magnetism på ett antal platser. Ändå anses berg- och dalbanor vara ingenjörskonst på hög nivå. Teknik360 frågade Andreas Wild, ingenjör på Stengel Engineering, vad grejen är. Vad var den största utmaningen vid konstruktionen av Insane?

– Åkdynamiken var den största utmaningen. Vårt huvudfokus låg på de accelerationer som utövas på passagerarna, det här är ett mer eller mindre kaotiskt system så vi måste hantera accelerationerna på ett sådant sätt att åkturen blir mjuk och säker för alla passagerar, berättar Andras Wild.

Banans högsta punkt befinner sig 35,5 meter ovan mark och åkturen är 250 meter lång. Turen bjuder på ett antal branta fall och ur ett fysiskt perspektiv är det de längre fallen som gör banan mest intressant, menar man på Stengel Engineering.

Branta fall ger spännande fysiska egenskaper

Trots unikiteten hos Insane tycker man att konstruktionen egentligen var ”en dag på jobbet”. Att ranka Insane jämfört med alla de hundratals andra berg- och dalbanor företaget konstruerat är ointressant.

– Ärligt talat finns det alltid utmaningar. Inget bygge är det andra likt. Det finns bara en berg- och dalbana som byggts fler än tio gånger. Alla andra är specialgjorda, säger Andreas Wild.

Så Stockholm bjuder på en hejdundrande 75-sekunders åktur i sommar. Entusiaster som vill veta var nästa galna projekt planeras får ge sig till tåls, på Stengel Enginnering är man ganska förtegen.

– Vi är inblandade i flera spännande projekt i Dubai och Asien. Men vi är förhinrade att berätta mer än så, säger Andreas Wild.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.