måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Gröna skolgårdar minskar stress och ökar inlärning – hur ska framtidens skola utvecklas?

Publicerad: 6 juli 2016, 17:25

Your browser does not support iframes. Gröna skolgårdar minskar stress och ökar inlärning – hur ska framtidens skola utvecklas? Under 2016 görs en miljardsatsning på skolgårdar och övriga investeringar i skolan. Det visar angelägenheten på…


Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se


Gröna skolgårdar minskar stress och ökar inlärning – hur ska framtidens skola utvecklas?
Under 2016 görs en miljardsatsning på skolgårdar och övriga investeringar i skolan. Det visar angelägenheten på en bra miljö för barnen. Forskning visar att skolgårdar som har både grönska och ytor för lek och umgänge främjar inlärning och minskar stress.

Den miljöpsykologiska forskningen har resulterat i slutsatsen om att det finns åtta karaktärer i utemiljön som talar till grundläggande behov som vi människor har av aktivering respektive vila.  Kända campusmiljöer som visat sig vara gynnsamma för människors hälsa och utveckling är Harvard och Boston i USA. Detta har inspirerat Hemsö vid utformningen av utemiljön i ett skolprojekt i St Larsparken i Lund. Gröna ytor och grönskans olika karaktärer präglar både ute- och innemiljö. Här finns utrymme för både fysisk aktivitet och sociala möten men också vila och eftertanke. Dessa kunskaper för vi med oss genom att skapa fler gröna skolgårdar som reducerar stressnivåer och ökar inlärningsförmågan. Framtidens skola behöver gröna skolgårdar!
Moderator:
Rickard Naring
Talare:
Sofia Lagerblad, Affärs- och Projektutvecklare, Hemsö Fastighets AB
Panel:
Erik Skärbäck, Professor, SLU
Janna Valik, Generaldirektör, Boverket
Jörgen Stenquist, vice VD, Internationella Engelska Skolan
Roza Güclü Hedin, Ledamot Utbildningsdepartementet
Arrangör: Hemsö Fastighets AB

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev