Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Gröna” svenska satelliter möts i rymden

Publicerad: 8 December 2008, 14:23

Formationsflygning i rymden är framtiden. Syntetiska aperturer kräva dessa satelliter.


2009 ska det bli mycket mer svenskt i rymden. Institutionen för Rymdfysik (IRF) är mycket aktiv med att bygga mätinstrument för olika satelliter och sonder. Svenska instrument sitter bland annat i den indiska Chandrayaan-1 som just nu går i bana runt Månen. Svenskarna bygger för närvarande instrument för den kinesiska satelliten Yinghuo-1 som ska till Mars, för den ryska missionen Phobos-Grunt till Mars och för de två satelliter som ingår i BepiColombo-färden till Merkurius, MMO och MPO.

Prisma-satelliterna

Europeiska rymdflygstyrelsen ESA håller på att utvärdera möjligheterna för två satelliter att flyga i formation runt Jorden och mötas och inspektera varandra, styrda av egen intelligens. Avsikten är att utvärdera ny teknik för intelligenta minisatelliter. Kan man flyga två satelliter på bestämt avstånd från varandra kan man använda dem som antennplattform för radioastronomiska studier genom att med så kallad långbasinterferometri skapa en syntetisk antenn som är lika stor som avståndet mellan satelliterna. Avstånden, och därmed observationernas noggrannhet kan bli mycket stora, men det kräver samtidigt mycket hög precision vid navigeringen.

Prisma består av två satelliter, kallade Main och Target, som ska formationsflyga och kunna närma sig varandra automatiskt och flyga runt och observera varandra och slutligen mötas, rendezvous. Tekniken i Prisma har utvecklats i Sverige, Tyskland, Danmark och Frankrike. Uppskjutning väntas ske från Ryssland i juni 2009.

Huvudavsikten med Prisma är demonstrera flygning och manövrering, med bland annat styrning, navigering, kontroll och sensorer för framtida rymdprojekt med krav på formationsflygning och rymdmöten.

Följande ska demonstreras:

Att GPS kan användas för formationsflygning. Tyska rymdflygstyrelsen DLR levererar GPS-mottagaren och programvaran för differentiell GPS som ska ge centimeternoggrannhet.

Visa upp ett kamerabaserat system för formationsflygning och rymdmöte. Kamerorna levereras av Danmarks Tekniska Universitet.

Visa upp ett mätsystem för formationsflygning baserat på radiovågor avsett för ESAs projekt Darwin. Detta system har utvecklats av franska Thales Aleina Space med stöd frän Franska rymdflygstyrelsen CNES.

Autonom formationsflygning, där de båda farkosterna ska upprätta och vidmakthålla ett fördefinierat avstånd med GPS-teknik och andra sensorsystem. Till detta används en navigeringsprogramvara sim huvudsakligen utvecklats av Svenska Rymdbolaget.

Autonomt rymdmöte och när-navigering. Farkosten Main avses finna Target på långt avstånd och närma sig, huvudsakligen med optiska metoder. Main ska sedan flyga runt Target och slutligen komma in nära och simulera en dockning. Även till detta behövs avancerad navigeringsprogramvara, som även den utvecklats av Rymdbolaget.

Utöver detta avses Prisma också demonstrera andra satellittekniker:

Flygprovning av ett nytt drivsystem med miljövänligt bränsle, sk HPGP (High Performance Green Propellant) utvecklat av ECAPS, ett helägt svensk dotterbolag till Rymdbolaget.

Att prova ut ett nytt marksystem kallat RAMSES som utvecklats av Rymdbolaget. RAMSES används både när satelliten provas på marken och för drift i omloppsbana.

De svenska mikromotorerna. Observera att munstycket vias tillsammans med en svensk krona och inte en silverdollar!

Att prova ut nyutvecklade småmotorer för kall gas, tillverkade av kisel. De har utvecklats av Nanospace AB, ett företag som också ägs av Rymdbolaget.

Att verifiera ny ombordprogramvara som i ännu högre grad än vad som gjordes till SMART-1-sonden, utvecklats med Matlab, Simulink och med automatisk kodgenerering.

Läs mer på www.prismasatellites.se
Institutet för rymndfysik: www.irf.se

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.