Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

H&M och Kappahl kritiseras för att bryta mot egen etisk kod

Publicerad: 24 September 2003, 05:53

Enligt en ny undersökning från Fair Trade Center lever inte H&M:s, Kappahls och Lindex’ leverantörer upp till företagens egna uppförandekoder gällande mänskliga rättigheter i arbetslivet. H&M och Kappahl tillbakavisar kritiken.


Undersökningen, som kallas Etikbarometern, visar att mycket få av H&M:s, Lindex' och Kappahls leverantörer lever upp till de uppförandekoder företagen arbetat med sedan 1997. Enligt Henrik Lindholm, som är projektledare för Etikbarometern, beror inte leverantörernas övertramp på okunnighet, utan på att klädföretagen inte är villiga att ta produkternas miljömässiga och social tillverkningskostnad.

Förslag på förbättringar
Fair Trade Center ger i sina kommentarer till undersökningen förslag på hur företagen bör gå vidare för att få till stånd förbättringar. Företagen uppmanas till exempel att börja arbeta med externa kontrollanter som ska granska att deras uppförandekod följs, att informera kunderna sanningsenligt om hur arbetet fortskrider, samt att betala mer eller förlänga avtalen med leverantörerna för att möjliggöra att koden följs.

Ann-Marie Heinonen, som är informationschef och chef för miljö och socialt ansvar, på Kappahl ställer sig positiv till Etikbarometern eftersom den ger kunderna en möjlighet att själva jämföra företagen, men hon är mindre nöjd med de kommentarer Kappahl fått från Fair Trade Center eftersom de bygger på uppgifter som inte stämmer.

– Vi uppmanas att börja använda externa kontrollanter, men det gör vi redan som enda företag i branschen, säger hon.

– Dessutom menar Fair Trade Center att vi låter påskina utåt att vi inte har några problem med våra leverantörer, men så är det verkligen inte. Det står klart och tydligt på vår hemsida att många ännu inte lever upp till kraven.

Litet antal leverantörer
Att satsa mer pengar eller att förlänga avtalstider är heller inte aktuellt. Ann-Marie Heinonen säger att de redan har ändrat sitt sätt att arbeta för att få till en kvalitetsförbättring.

– I dag jobbar vi långsiktigt med ett unikt litet antal leverantörer för att kunna bygga upp ett förtroende och på så sätt skapa förutsättningar för attitydförändringar, säger hon.

Ingrid Schullström, som är chef för miljö och socialt ansvar på H&M, säger att hon är glad över att Etikbarometern i alla fall visar att H&M ligger långt framme i sitt arbete, men att H&M anklagas för att vilseleda kunden anser hon är olyckligt, eftersom det definitivt inte varit deras avsikt.

– Vi vill förmedla att vi lägger mycket tid och resurser på detta, men att det samtidigt handlar om ett långsiktigt arbete som vi aldrig kommer att bli klara med.

Saknar system för extern granskning
Vad det gäller kravet på en extern granskning säger sig H&M vara öppna för det, men de menar att det inte finns något bra system för det igång i dag och Ingrid Schullström välkomnar förslag från Henrik Lindholm.

H&M får också kritik från Fair Trade Center för att inte deras uppförandekod finns tillgänglig för alla arbetare ute på fabrikerna. På det svarar Ingrid Schullström att de tidigare hade den uppsatt i varje fabrik, men att de kom fram till att det var meningslöst eftersom det var så få arbetare som förstod den. Men de har översatt uppförandekoden till 25 språk, och med hjälp av personal på plats försöker de nå ut med den under exempelvis de intervjuer som genomförs vid inspektionerna.

– Vi för också en dialog med fackföreningarna om detta, och vi arbetar nu till exempel konkret med ett utbildningsprogram i Bulgarien där vi utbildar ledningen och personalen i fackliga rättigheter.

Förenkling av problemet
Att betala mer för produktionen tror inte Ingrid Schullström löser problemen.

– Att lägga all skuld på köparen är att förenkla problemet. Främst handlar det om att leverantörerna saknar kunskap om vilka lagar och regler som gäller på arbetsområdet och även om hur man driver en fabrik effektivt, säger hon.

Mer information: www.fairtradecenter.se/etikbarometern

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.