Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hallå där…

Publicerad: 29 April 2011, 06:44

Teknikföretagen tävlar ut tolv störiga sommarjobb. Hugade spekulanter kan tävla om jobb på bland annat Scania, Saab, Assa, SKF och Volvo. Tobias Eriksson, projektledare på Teknikföretagen, det här verkar störigt, vad är grejen?


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

– Det här handlar om spännande och unika sommarjobb där man kommer att få vara med
om riktigt roliga saker som ingenjör. Förhoppningsvis ska det båda störa, inspirera och utmana.

För att vinna ett av sommarjobben krävs framgång i tävlingens tre faser. I fas 1 ska fem uppgifter lösas, bland annat att via ett webbaserat spel bygga en såg och att i ett kunskapstest besvara frågor om när innovationer gjordes. Fas 2 genomförs en personlighetsanalys och i fas 3 ska de tävlande bevisa att just de är de rättmätiga vinnarna av ett av sommarjobben.

Vad är anledningen till att Teknikföretagen kör kampanjen?
– För svenska teknikföretag är tillgången på rätt kompetens avgörande för att de ska kunna vara långsiktigt konkurrenskraftiga på en global marknad. Det betyder att fler unga människor behöver utbilda sig inom teknik och naturvetenskap, helst ingenjörsutbildningar. Och för att komma dit tycker vi det är viktigt att unga människor får kontakt med industrin och ingenjörer i ett tidigt skede, när de är i valet av framtida utbildning och yrken. Får man en tidig kontakt så får man en större förståelse och kan också utveckla sitt intresse för de möjligheter en ingenjörsutbildning kan ge.

Vilka arbetsgivare erbjuder sommarjobb?
– Det är tolv teknikföretag som är med i satsningen detta första år – ASSA, Electrolux, Bombardier, Volvo Personvagnar, Scania, Atlas Copco, RUAG Space, Husqvarna, DeLaval, Volvo Lastvagnar, SKF och Saab.

Vad kommer vinnarna att få jobba med?
– De som får möjligheten att sommarjobba på de tolv företagen kommer att få vara med om en rad olika saker, men fokus ligger på ingenjörsjobb som utveckling, forskning, design, marknadsföring och produktionsteknik.

Har ni märkt ett ökat intresse för ingenjörsyrket sedan tv-serien Felix stör en ingenjör?(kampanjen är inspirerad av programmet).
– Vi har märkt av ett ökat intresse för att prata om ingenjörer och vad en ingenjörsutbildning kan leda till, både bland ungdomar och befintliga ingenjörer. Det är kul tycker vi. Teknikföretagen arbetar ju mycket långsiktigt med frågor kring kompetensförsörjning så vi gör ingen enskild satsning bara ett år och förväntar oss att jobbet därmed är klart, det handlar om att följa upp satsningarna och fortsätta att visa upp fler positiva ingenjörsförebilder.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.