Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hallå där Sofi Klang, pr-konsult på Westander

Publicerad: 29 Juni 2012, 07:22

Hur blir man egentligen hetast i Almedalen?


Vad ser du mest fram emot under årets Almedalsvecka?
− Partiledartalen, där vi kan förvänta oss betydligt mer nerv och högre insatser än hittills under mandatperioden. Det är jämnt mellan blocken och valet närmar sig.

Vad kommer ni från Westander att göra på plats?
− Vi arrangerar bland annat ett seminarium om hur statistik används i pr- och lobbysyfte och delar ut priset Hetast i Almedalen. Dessutom håller vi ett stort antal pr-akuter, det vill säga 30 minuters gratis rådgivning med två konsulter.

Hur blir man egentligen hetast i Almedalen?
− Det viktigaste är att synas och få ut sitt budskap, men för att verkligen lyckas bör man väcka känslor och få andra aktörer att prata om den fråga man driver.

Finns det några vanliga misstag som företag eller organisationer annars ska tänka på att passa sig för under veckan?
− Till förstagångsbesökaren brukar vi ge rådet att inspireras av andra, det vill säga att nätverka, synas på stan och gå på seminarier, men att vänta ett år med att göra egna arrangemang.

Ser du någon trend inför årets politikervecka?
− För den aktör som vill påverka partiernas valmanifest inför valet 2014 är Almedalen i år kanske den viktigaste tidpunkten på hela mandatperioden. Jag tror att temperaturen i svensk politik kommer att stiga några grader.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.