Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Hållbar AI är en uppdaterad form av CSR

Publicerad: 18 Januari 2019, 07:57

Data kring våra preferenser och beteenden är det nya guldet. Idag integreras AI i människors liv och i vårt samhälle utan att vi kan mäta, identifiera och styra dess konsekvenser i bredare etisk och social kontext. AI skiljer sig från andra teknologiska innovationer då den är självlärande och självskalande. Det är därför kritiskt att AI utvecklas med en hållbarhetslins. Det skriver Elaine Weidman Grunewald och Anna Felländer, grundare av det nystartade AI Sustainability Center.


DEBATT: Artificiell intelligens, AI, utvecklas i en svindlande hastighet och skapar enorma värden för samhälle, näringsliv och individer. Men, samtidigt som algoritmer på stora datamängder skapar förföriska vinster, behöver de ställas mot etiska avväganden. Är det till exempel okej för ett företag att kapitalisera på en person med spelberoende, eller använda information om privata livssituationer för att maximera försäljning?

Fall av diskriminering, integritetskränkning samt rekommendationer baserade på förlegade könsnormer ökar. Det amerikanska rättssystemet har påverkats av AI genom att det förekommit inbyggd diskriminering i den automatiserade mjukvara som föreslagit vilken längd på fängelsestraff en dömd brottsling ska få. Automatiserade jobbannonser har fördelats efter etnisk tillhörighet, bildanalytiska databaser har innehållit snedvridning där kvinnor kopplats till köket och män till jakt, och ansiktsigenkänning har fungerat sämre på afroamerikaner än på vita.

Idag integreras AI i människors liv och i vårt samhälle utan att vi kan mäta, identifiera och styra dess konsekvenser i bredare etisk och social kontext. AI skiljer sig från andra teknologiska innovationer då den är självlärande och självskalande. Det är därför kritiskt att AI utvecklas med en hållbarhetslins. AI Sustainability, eller Hållbar AI, är en uppdaterad form av CSR. I den nya data drivna AI-eran handlar tillit om att hantera sina kunders data på ett etisk och ansvarsfullt sätt.

Data kring våra preferenser och beteenden är det nya guldet. Vi som kunder byter vår integritet mot bekvämligheter och snabba förmåner. Men vi ser på datahantering och AI-baserade rekommendationer/beslut med en mer kritisk lins och fler företag får stå till svars. Vi som kunder kräver i allt större utsträckning transparens och förklaringsmodeller. Organisationer med starka etiska principer kring mångfald, jämställdhet, och miljö, kommer ha en konkurrensfördel. Det blir alltmer tydligt att tillit kommer bli en viktig valuta i framtiden.

AI Sustainability Center har grundats i syftet att vara ett världsledande, tvärvetenskapligt nav med målet att adressera AI i ett bredare etiskt och samhälleligt sammanhang, ett centrum för ansvarsfullt AI. Centret har identifierat, och kommer fokusera på, fyra specifika områden av etiska oavsiktliga fallgropar: missbruk av AI och data, otränad AI, data bias, samt ”bias of the creator”. Tillsammans kan vi identifiera, mäta, och styra hur AI används i bredare sociala sammanhang.

AI Sustaniability Center är “multistakeholder by design”– företag, akademiska institutioner, offentliga myndigheter, och det civila samhället är samlade under ett tak för att säkerställa ett brett och djupt utbyte gällande AI-relaterade frågor. Centret startar sin verksamhet i Norden och grundas i nordiska värderingar, men har som ambition att bli en internationell auktoritet. Sverige har en lång historia av att sätta både värderingar och hållbarhet högt på agendan. Exakt den känslan vi vill exportera.

Elaine Weidman Grunewald
grundare, AI Sustainability Center

Anna Felländer
grundare, AI Sustainability Center


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.