Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Hållbar utveckling på schemat – redan på dagis

Publicerad: 29 Januari 2019, 09:59

Foto: Regenwolke0/Pixabay

Snart får förskolorna en ny läroplan att förhålla sig till. Ett ett nytt inslag är ambitiösa krav på förskolepedagogerna att föra in hållbar utveckling i den dagliga verksamheten för barn i åldrarna 1-6 år.


Att tydligt synliggöra och verka för hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig – är en utmaning i vilken verksamhet som helst. Att göra dessa begrepp till en naturlig del av verksamhet med de riktigt små barnen torde vara ännu svårare. Särskilt med det högt ställda krav som är formulerade i den nya läroplanen för förskolan.

Kraven på förskolepedagogerna är nu bland annat att “lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.”

Därutöver ska enligt läroplanen även ett “långsiktigt och globalt framtidsperspektiv synliggöras i utbildningen”

Förskolepersonalen ska också ge barnen möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.

Frida Berry Eklund, Föräldravrålet.

Nätverket Föräldravrålet bildades för fem år sedan och vill vara en röst för alla som är “för små för att föra sin talan kring den klimatproblematik som de inte bidragit till”. Aktuell Hållbarhet bad Frida Berry Eklund, talesperson för nätverket kommentera den nya läroplanen:

– Vi tycker att det är jättebra att hållbar utveckling lyfts in i läroplanen för de allra minsta, de är ju nästa generations miljökämpar. Det vi pratar mycket om upplevs som mer viktigt. På så sätt skickar vi en tydlig signal till barnen att vi som vuxna bryr oss och agerar på hoten mot deras framtid.

Har ni något tips till landets förskolllärare hur man får in det här med hållbar utveckling, miljö och klimat i vardagen på en förskola?

– Att vara ute i naturen så mycket det går. Studier visar att barn som vistas mycket ute i naturen har en högre förmåga att känna empati med djur och natur. Jag tror att den empatin är nödvändig för att barnen senare i livet ska känna att de vill agera för att skydda dessa. Även i stadsmiljö finns det självklart sätt att uppleva naturen, exempelvis genom mini-odling, parkvandring, skräpplockning, planetskötarkurs, eller genom att studera djur och natur i närmiljön. Fram med insektslupparna.

Den nya läroplanen, Lpfö 18, ska tillämpas från och med 1 juli år. Ta del av den här.

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.