Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Hållbarhet som affärsområde har en enorm potential”

Publicerad: 19 December 2016, 07:59

För ett och ett halvår sedan blev Kristina Englund sektionschef för Miljömanagement på WSP. Nu tillträder hon tjänsten som ny affärsområdeschef för WSP Environmental. – Hållbarhet som affärsområde har en enorm potential, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Kristina Englund menar att potentialen för hållbarhet som affärsområde är i det närmaste obegränsad.
– Hela marknadsområdet inom hållbarhet växer så det knakar och det dyker upp nya affärsmöjligheter hela tiden. Det innebär att jag måste vara alert och hela tiden se vad som händer inom hållbarhetsområdet och vad vi kan hjälpa till med, säger hon till Aktuell Hållbarhet.

Som affärsområdeschef för Environmental ansvarar Kristina Englund för 500 hållbarhetskonsulter.
– Jag ansvarar för allt ifrån resultat, och att utveckla affärsområdet, till alla medarbetare och att leda affären framåt i enlighet med den strategi WSP har. Vi är väldigt tillväxtfokuserade och arbetar mycket med nya tjänsteområden och nya kundgrupper.

Vilka nya tjänsteområden och kundgrupper ser du inom hållbarhetsområdet?
– Tidigare var ju hållbarhet mer av ett lyxprojekt som vissa företag ägnade sig åt men idag kan man se ett helt annat intresse. Nu är det snarare än hygienfaktor.

Det är självklart att alla företag och organisationer jobbar med hållbarhetsfrågor. För oss innebär det en stor affärsmöjlighet i sig, men bland de områden som vi identifierat som tillväxtområden under de senaste åren finns till exempel hållbara leverantörskedjor där vi får fler och fler uppdrag från företag som vill säkra så att man köper hållbara produkter. De nya kundgrupper vi ser är alla företag som vill jobba med hållbarhet, de som tidigare inte tagit de här frågorna på så stort allvar, men som nu vill komma igen.

Vad kommer du att göra under dina 100 första dagar på nya jobbet?
– Jag har ju fuskat lite, eftersom jag har fungerat som tillförordnad affärsområdeschef så är jag nästan färdig med mina 100 första dagar men det handlar ju om att fortsätta på den inslagna vägen och bli ännu starkare. Marknaden på det här området är på intet sätt mättad, vi måste fortsätta profilera oss, växa och rekrytera duktiga konsulter och medarbetare. Vi behöver bli mer synliga överlag och satsa mer på att bli strategiska rådgivaren åt företag och organisationer.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.