Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbarhetsarbete i företagsekonomiska termer

Publicerad: 23 Juni 2014, 10:35

Den 25 juni släpps boken ”Värderevolutionen – strategier för högre lönsamhet, aktieägarvärde och samhällsvärde”. – Hypotesen är att hållbarhetsarbetet stärker affären för de flesta företag, säger författaren Love Lönnroth.


Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Boken visar enligt författaren Love Lönnroth ur ett management- och företagsekonomiskt perspektiv hur hållbarhetsarbete stärker affären och hur den stärker aktievärdet för dem som äger bolaget.
– Hypotesen är att hållbarhetsarbetet stärker affären för de flesta företag. Boken handlar framförallt om ”hur” det här sker, säger Love Lönnroth som är civilekonom och arbetet i många år som managementkonsult.

Enligt Love Lönnroth är det främst minskade risker för plötsliga förluster som skapar värde från hållbarhetsarbete.
– Ett problem idag är att många som värderar bolag bara tittar på lönsamhet från kostnader och intäkter. Man gör det dessutom på väldigt kort sikt. Däremot missar man perspektivet att förstärka värdet på själva bolaget och att minska riskerna för plötsliga förluster. Det är framförallt det som hållbarhetsarbetet bidrar med, säger han till Miljöaktuellt.

Boken presenterar enligt Love Lönnroth inte några nya kalkyler eller modeller som beräknar värde från hållbarhetsarbete. Istället refererar boken till forskning, främst från Harvard Business School och professor Robert Eccles beräkningar av aktievärdet över tid för ett bolag korrelerat till dess hållbarhetsarbete.
– Boken är ett försök att pedagogiskt förklara värdet av hållbarhetsarbete för dem som är vana att tänka i företagsekonomiska termer. Jag går inte in på hållbarhetsfrågorna i sig, utan berättar bara vad hållbarhetsarbetet har för värde strikt företagsekonomiskt.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.