Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Hållbarhetschef: ”Var är ledarskapet politiker?”

Publicerad: 5 juli 2010, 10:11

”Vi vet att vi måste agera och vi vet att hållbarhet lönar sig, ändå avvaktar vi. Vi har både kunskap och metoder och just därför inga ursäkter, ändå väntar vi på att någon annan ska gå före. Nu står slaget om vår framtid – politiker och ledare, var är ni?” skriver Pär Larshans, hållbarhetschef på Max hamburgare i en debattartikel som efterlyser ledarskap och mod.


Avsaknad av ledarskap försenar resan mot ett hållbart samhälle. Ett av problemen är att de som driver företag tenderar att vänta på något som ska komma sedan. ”Vi behöver veta spelreglerna.” ”Det finns ingen standard.” Och så vidare.

Jag har förvånat insett att vi fortfarande står relativt ensamma om att agera för en verklig förändring, i stället för att bara polera på det som är feltänkt från början. Därför vill jag rikta en uppmaning till politiker, näringsliv – ja, alla – att sluta vänta och börja bidra till att vi går åt rätt håll.

Till politikerna: Lär er hur man definierar hållbarhet, utveckla attraktiva visioner som uppfyller definitionen och våga tala om dagens realistiska åtgärder som steg på vägen dit, snarare än som val mellan pest och kolera i nutid.
Sverige kan bli världsledande på systemlösningar, tvärs över sektors- och disciplingränser, när det gäller att utveckla hållbar teknik och att ordna så att samhällets aktörer hjälps åt. En av många åtgärder som verkligen skulle få effekt skulle kunna vara att låta skatterna på till exempel fossila bränslen bli tillräckligt höga för att det verkligen ska bi en omställning, i stället för att ängsligt titta på hur den tillfälliga opinionen påverkas.
Men då bör det som kommer in till statskassan användas till att stödja utvecklingen och användningen av de hållbara alternativen. Först då blir de gröna skatteåtgärderna riktigt trovärdiga.

Till miljöchefskollegorna inom näringslivet: Få era företagsledningar att förstå att detta är lönsamt och att det redan på medellång sikt är en fråga om bolagens överlevnad. Det handlar inte längre om miljöåtgärder som kosmetiska bihang till gamla affärsmodeller. All utveckling och alla investeringar måste ställas i relation till en allt mer hållbarhetsdriven marknad. Vi behöver inte mer ”otur” på finansmarknaden för att förstå sammanhangen.
Visa att ni kan vara ledare i er bransch! Den är inte vinnare som sist tvingas ställa om från fossilekonomin. Vem vill sitta med Svarte Petter på hand när spelet är slut?

Ledarna i era företag skulle ha stor glädje av att kunna utveckla tydliga visioner om att bli hållbara. De bolag som gradvis och systematiskt närmar sig robusta sådana visioner har redan ”tur”, de är redan mer lönsamma.

Fokusera på era riktiga utmaningar och var transparenta. Lägg upp en långsiktig plan för det ni inte kan åtgärda kortsiktigt. Visa tydligt vart ni vill nå.

Till ekonomerna: Mot bakgrunden av den egennytta som ligger i att röra sig systematiskt mot hållbarhet (det vill säga att minska allt dyrare icke-hållbara beteenden och öka marknadsandelarna för sådant som har en framtid) är det svårt att förstå varför inte fler rör sig snabbare.

Hur kan man utveckla ekonomin till att bli ett medel för ett hållbart samhälle? Vi vet ju per definition att hållbara mål är billigare än alla andra alternativ. Om dagens ekonomiska system inte låter oss kapitalisera på den insikten, hur utvecklar vi då de ekonomiska metoderna?

Till alla: Vi är alla med på resan mot en hållbar framtid. Det krävs aktiva val och tillsammans kommer vi att göra skillnad.
Rösta med plånboken, rösta med fötterna och rösta för en bättre framtid för de alternativ som gäller nu. Och sluta vänta på att någon annan ska göra det. Eller på att det skulle hända av sig självt.

Pär Larshans
personal- och hållbarhetschef
Max hamburgerrestauranger

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.