Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbarhetschefen Stina Billinger till näringsdepartementet

Publicerad: 10 Oktober 2014, 09:09

Hållbarhetschefen på fond- och försäkringsföretaget SPP och norska ägarkoncernen Storebrand, Stina Billinger, blir näringsminister Mikael Dambergs (S) planeringschef.


Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 10 oktober.

Hållbarhetschefen på fond- och försäkringsföretaget SPP och norska ägarkoncernen Storebrand, Stina Billinger, blir näringsminister Mikael Dambergs (S) planeringschef. Det här stod klart under gårdagen. Hon tillträder det nya jobbet på näringsdepartementet den 20 oktober. Redan i september förra året rapporterade medier om att Billinger var en av de tjugo som skulle gå Socialdemokraternas utbildning för att förbereda partiet på ett maktövertagande.

Vad innebär det att vara planeringschef?
– Som planeringschef blir jag ministerns högra hand i planeringen av politiken.

I en intervju med Dagens industri säger du att för sex år sedan, när du började jobba med hållbarhet på SPP, så var hållbarhet inte på agendan, men att nu har ni förflyttat hela branschen från att det handlar om etik och att vara snäll till att det är smart. Har du någon idé om hur du skulle vilja förflytta politiken de kommande fyra åren?
– Eftersom jag inte tillträtt formellt sett och fortfarande är anställd i ett börsnoterat bolag kan jag inte uttala mig om det riktigt än.
– Jag kan säga att det inte är någon tillfällighet att näringsministern valt en person med hållbarhetskompetens till det här jobbet. Det är ett uttryck för att näringsministern har förstått hur viktig hållbarhetsfrågan är för näringslivet och hur viktig den är för framtida innovation i samhället.

Har du någon hälsning till din gamla bransch?
– Vår bransch behöver ytterligare jobba för att göra hållbarhet enkelt och förståeligt för kunden. Vi behöver ha fler konsumenter som gör aktiva val, men då måste vi aktörer möjliggöra det för kunderna.

Läs intervjun i DI här.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.