Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbarhetschefer: Sju steg som lyfter företaget in i nästa fas

Publicerad: 26 September 2014, 05:27

Det finns företag som kommit mycket långt inom vissa delar av det mycket vida området hållbarhet. Samtidigt finns nästan ännu mer kvar att göra. För att få hållbarhet affärskritiskt behöver vi i branschen vända på steken och se över vår egen pedagogik. Det menar hållbarhetscheferna Marie Baumgarts, Tele2, och Sara Haasmark, Fastighetsägarna Stockholm som här presenterar 7 steg till ett mer framgångsrikt hållbarhetsarbete


Hållbarhet har fortfarande inte tagit sig in i styrelserummen på allvar. Frågorna är inte heller självklara i ledningsgrupperna. Hållbarhet ses i stället många gånger som isolerade projekt som många gånger är kopplade till någon form av välgörenhet. Och kostnader. De flesta företag bedriver inget affärsstrategiskt hållbarhetsarbete, men trots det finns många goda exempel. Enskilda företag som blivit extra duktiga på energi, korruption, jämställdhet eller barnarbete. Men få företag behärskar alla områden till fullo. Men just det faktum att vissa blivit extra duktiga inom något område kan vi utnyttja. Genom att dela med oss och ta till oss av det som fungerar. Men utöver utökade samarbeten finns det en hel del att göra för att få riktig fart på hållbarhetsarbetet.

Vi anser att följande är avgörande:

- Ledningsgrupper och styrelser måste få en djup insikt i vad hållbarhetsfrågorna handlar om. Då är vi övertygade om att de kommer att ses som affärskritiska. Både ur ett riskminimeringsperspektiv såväl som ett långsiktigt krasst lönsamhetsperspektiv bidrar hållbarhet väsentligt.
- Hållbarhet måste ses precis som andra strategiska frågor och vägval. I vissa fall nås lönsamhet direkt medan det i andra fall nås på längre sikt, annars ska det inte göras.
- Hållbarhetschefens roll är affärskritisk och ska därför ha en plats i ledningsgruppen alternativt ha tillträde till ledningsgruppen för att på så sätt kunna påverka relevanta beslut.
- Bolagsstyrelsen ska ha hållbarhetskompetens precis som den har en bransch-, ekonomisk- och juridisk kompetens. Det behöver inte vara specialistkompetens, men en djup förståelse för frågorna.
- Vi behöver dela med oss av våra kunskaper, inom den egna branschen men även mellan olika branscher.
- Vi behöver berätta hur vi gjorde, hur lång tid det tog, vad som inte fungerade och inte bara våra lyckade slutresultat.
- Vi hållbarhets- och miljöchefer behöver också förändra vårt arbetssätt för att nå ökad förståelse. Styrelse och ledning fattar beslut om sådant de kan förstå. Och de måste äga hela frågan. Alltid. Så är sällan fallet med hållbarhetsfrågor, som många gånger är abstrakta, grovkorniga och saknar avgränsning.

För fortfarande är det för få bolag som lyckats integrera hållbarhet i själva kärnverksamheten. Det är dags för styrelser och ledningsgrupper att verkligen våga leda hållbarhetsfrågorna in i nästa fas och se hållbarhet som en självklar del av de strategiska affärsbesluten. Om vi gör det kommer vi stärka konkurrenskraften i det svenska näringslivet och få en bättre värld på samma gång.

Marie Baumgarts, hållbarhetschef, Tele2
Sara Haasmark, hållbarhetschef, Fastighetsägarna Stockholm

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.