Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbarhetsfokus saknas bland företag på modeveckan

Publicerad: 3 Februari 2016, 11:44

Bilden är en genrebild och inte kopplad till Stockholm Fashion Week.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fashion_Shows.jpg

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetskommunikationHållbart Mode

Av de 30 mode- och designvarumärken som presenterar det senaste inom svenskt mode under pågående Stockholm Fashion Week saknar två tredjedelar helt extern kommunikation om hållbarhet.
– Det är förvånansvärt att inte fler företag utnyttjar möjligheten att positionera sig som hållbara i och med den hårda konkurrens som råder i modebranschen, särskilt då trenden visar på allt fler medvetna konsumenter, säger Anne af Petersens, kommunikationskonsult på Narva.
Några få sticker dock ut som Filippa K med projekt inom cirkulär ekonomi, där de bland annat leasar ut kläder och samlar in gamla plagg i utbyte mot rabatt på nya.
Kommunikationsbyrån Narvas hållbarhetsteam som gjort undersökningen konstaterar att de större bolagen kom ut klart bäst i undersökningen. I topp hamnade också Björn Borg och House of Dagmar, medan de flesta av de mindre bolagen inte alls nämner hållbarhet, CSR eller miljö på sina hemsidor eller i annan kommunikation.
Enligt Sustainable Brand Index från 2015 väger konsumenter i allt större utsträckning in hållbarhet vid sina inköp, samtidigt som fler och fler varumärken vill positionera sig som hållbara.

Läs hela rankningen här.

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.