Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbarhetstalangerna: Så blir hållbarhetsåret 2019

Publicerad: 21 November 2018, 16:10

På Aktuell Hållbarhet supermingel samlades 2019 års mest spännande talanger för att diskutera om framtiden.


Nya branscher i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, solceller på taket för Region Östergötland och ett nytt hållbart sparerbjudande för Nordeas kunder. Det är några av alla kommande saker som 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger berättade om när de samlades på tisdagskvällen i tankesmedjan Fores lokaler för att mingla, ta emot diplom och diskutera hållbarhetsutmaningar tillsammans med Aktuell Hållbarhet.

Malin Strand, 32 år, sakkunnig på Fossilfritt Sverige. 
Vad ser du för hållbarhetstrender under 2019? 
– Under 2019 kommer Fossilfritt Sverige att arbeta med fler branscher. Vi kommer bland annat att arbeta med uppvärmningsbranschen, sjöfarten och IT-konsultsektorn. Vi drömmer också om att arbeta med drivmedelssektorn och biltillverkningssektorn. Det är branscher som behövs för omställningen.

Stiva Liwiz, 30 år, energisamordnare på Region Östergötland och ordförande för Global Playground
Vad ser du för hållbarhetstrender under 2019?
– På Region Östergötland arbetar jag mycket med energieffektivisering. Vi installerar solceller på taket, något som legat på is ett tag. Men nu är det full fart framåt. Jag räknar med installationer 2019. Vi satsar på fossilfria transporter år 2019 och då ska alla anställda kunna köra fossilfritt. Jag arbetar också för att ta fram en energistrategi med nya mål för 2030. Det är mycket på gång. På Playground Stockholm är det kul att se att vi växer och att vi har många nya projekt på gång.

Felix Nilsson, 30 år, hållbarhetsexpert på Nordea Group Sustainable Finance
Vad händer under hållbarhetsåret 2019? 
– En sak som jag jobbar mycket med är att Nordea ska ha ett helt hållbart sparerbjudande. Det erbjudandet kommer att lanseras under 2019 och här ska alla kunder kunna välja ett bra hållbart sparande.

Amelia och Emma Oller Westerberg, 22 år, ingenjörsstudenter och bloggare bakom kontot @veganskmatlada
Vilka hållbarhetstrender ser ni under 2019?

– Vi ser så klart vegotrenden som kommer att få ett ännu större uppsving under 2019. Det här är dock inte någon trend bara under 2019 utan för all framtid. Det behöver inte vara antingen eller och det behöver inte vara att alla lägger om sin kost helt. Vi tror också att vi kommer få se fler alternativa växtbaserade proteinkällor som ärter och havre. Alla köttälskare kommer att kunna fortsätta äta bättre kött, bara väldigt mycket mer sällan.

Sandra Runsten, 33 år, Styrelseordförande på Sustainergies
Vad ser du för hållbarhetstrend för år 2019? 
– Min spaning är att vi sett en fantastisk rörelse i frankrike där studenterna gjort uppror och säger nej till ohållbara företag. Den protesten är något som jag tror vi kommer se spridas hit till Sverige. Vi på Sustainergies hoppas vara delaktiga. Vi vill alltid rusta studenterna att lyckas i sitt hållbarhetsarbete.

Lina Burnelilus, 31 år, projektledare med ansvar för skogsfrågor på Greenpeace
Hur ser framtiden ut för miljörörelsen, det sägs att den tystat?

– Ja, jag representerar en organisation som är tysta precis innan det smäller. Nu är ni varnade alla ni som gömmer er bakom ordet fossilfritt samtidigt som ni hugger ner de sista gammelskogarna. Bara för att något är fossilfritt är det inte koldioxidfritt. Trä må vara förnybart, riktig skog är inte förnybar. Man kan plantera träd, men man kan inte plantera skog. Lyckligtvis håller Greta Thenberg och hela hennes generation med mig. Det finns en växande grupp ungdomar som är rädda för att vara utbrända på en utbränd planet. De skogar som kan upprätthålla en mångfald av liv och lagra väldigt mycket kol är samma skogar som man mår bra av att vistas i.

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.