Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hållbart mode ska lyfta miljöfrågan

Publicerad: 17 Augusti 2016, 07:00

På fredag hålls en modevisning med återvunna och omsydda kläder i Kungsträdgården i Stockholm. Arrangemanget som äger rum under Stockholms kulturfestival anordnas av Folkkulturcentrums miljösatsning AntWalk.


Ämnen i artikeln:

Återvinning

På fredag hålls en annorlunda modevisning under Stockholms Kulturfestival. Det är AntWalk ReturMode från FolkKulturCentrum som presenterar sin nya kollektion ReDo 2016. AntWalk ReturMode är en idéverkstad som experimenterar med modeskapande, använder returmaterial och syr om kläder. Kim Sandefeldt är projektledare för showen.

Vilka är AntWalk?

– AntWalk är Folkkulturcentrums miljösatsning. Till vår hållbarhetsverkstad i Hjorthagens medborgarhus försöker vi knyta designers, folk som har idéer och som sådana som tycker om att sy och skapa.

–Tillsammans syr vi om återvunna kläder, stylar second handkläder och syr nya kläder av material som vi hittar som folk har slängt. Vi har också konstnärer som målat på kläder med giftfri textilfärg.

– Vi vill också vara alternativa när det kommer till de modeller som ska visa kläderna. Under fredagens modevisning kommer ett 50-tal modeller i alla åldrar, storlekar och färger att medverka i visningen.

Kommer ni att sälja kläder under modevisningen?

–Nej det kommer vi inte att göra eftersom kläderna är det enda som modellerna har på sig, men däremot kan man vända sig till oss på AntWalk om man är intresserad av att köpa något.

– Syftet med visningen är främst att inspirera människor till att göra om kläder. Vi vill slå ett slag för miljön och vårt språk är kläder eftersom det är så lätt att prata med folk genom kläder, alla har ett förhållande till kläder.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Återvinning

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.