Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hälsomat balsam för livsmedelsindustrin

Publicerad: 28 Februari 2006, 19:52

På några år har functional food, hälsolivsmedel eller mervärdesmat som det också kallats, kommit att utgöra över tio procent av Skånemejeriers omsättning. – Om fem år kommer det att vara mer än tjugo procent, tror Lotta Törner, mejerijättens informationsdirektör.


Hälsomaten har blivit räddningen för en livsmedelsbransch som lever under hård press. Trenden kommer från Skåne.
Om övriga svenskar konsumerade functional food i samma utsträckning som skåningarna skulle branschen se helt annorlunda ut.

Det var här, i södra Sverige, som det började. Förklaringen är att här finns ett starkt kluster. Vid Lunds universitet finns Functional Food Science Centre, FFSC, med tvärvetenskaplig forskning i många projekt under professor Inger Björck, som anses vara världsledande på området.
Och bondeägda Skånemejerier var tidigt ute.
– Det är ingen tillfällighet att Skåne ligger tidigt i trenden, säger Lotta Törner.
För Skånemejerier har satsningen varit ett lyckokast.
– Det har gått jättebra. Vi har sysslat med detta i elva år. På den skånska marknaden är hälsolivsmedel synonymt med Proviva som nu säljer 16 miljoner liter i Sverige
Mejeriföretaget säljer nu hälsolivsmedel för drygt 250 miljoner kronor om året. Den totala omsättningen är 2,5 miljarder.

Från att ha varit en vanlig fruktdryck har Proviva blivit en "medicin" mot stressmage. Målgruppen är stor. Colon irritabile, som stressmage kallas på fackspråk, är en av västvärldens vanligaste åkommor. Cirka 30 procent av befolkningen drabbas av sådan, åtminstone i perioder av livet.
Stärkta av framgången har Skånemejerier satsat på en ny serie, Prima liv, med fyra olika yoghurtprodukter som säljs med löfte om hälsobringande effekter samt Hjärtans lust, en kolesterolsänkande hårdost.
– Om fem år kommer vår försäljning av hälsolivsmedel att vara minst dubbelt så stor som i dag.
Mejeriföretaget är på jakt efter fler functional food-produkter, men har ingen egen forskning. I stället följer två personer på heltid forskningsfronten.
På gång är nu en yoghurt med tillsats av shitakesvamp som ska säljas som immunförsvarsförstärkande. Det är ännu inte klart hur marknadsföringen i sina detaljer ska se ut.
– Det är en hygienfaktor att vi kan belägga det vi säger, även om många inte köper yoghurten främst för den medicinska effekten, säger Lotta Törner.

Skåne är överlägset störst inom functional food, men Skånemejerier räknar med att trenden ska spridas upp över övriga landet. Företaget ligger en bra bit före andra i branschen inom det här området. Lotta Törner menar att förklaringen är att Skånemejerier har stor rutin inom livsmedelshantering och samtidigt stor respekt för marknaden.
Det här är erfarenheterna som Skånemejerier gjort:
De vanliga livsmedelskriterierna gäller. Ett piller som man får av doktorn kan smaka äckligt, men man sväljer det ändå. Av hälsolivsmedel kräver konsumenten att det är gott. För att det ska fungera måste det också vara fräckt och trendigt, snabbt, lätt tillgängligt och rätt förpackat.
– Förpackningen är viktig, där har många huggit i sten, säger Lotta Törner. En produkt kan vara hur bra som helst, men om det är fel på förpackningen går det inte.

Skånemejerier har börjat sälja Proviva i shots, ett begrepp som man använder för att slippa läkemedelsspråket begrepp doser. En förpackning innehåller sex shots.

Vad är det för fel på den traditionella enliterstetran?
– Vi var en gång i mellanmjölkens enlitersland. Men vi har inte bara tvåbarnsfamiljer i Sverige. Vi äter utanför hemmet, hugger kanske något ur kylskåpet att stoppa i magen på väg till bussen på morgonen. Vi säljer rätt mycket shots.
Functional food ser ut att bli räddningen för en bransch som annars har dragits av tunga problem i många år. Enligt Öresundsbarometern har konjunkturindex pekat nedåt i flera år i rad, kapacitetsutnyttjandet är dåligt och sysselsättningen i branschen väntas fortsätta att minska enligt den skånska länsarbetsnämndens prognos.
I en del varuslag har de egna varumärkena tagit mellan 10 och 20 procent av försäljningen. Prispress från de nya lågpriskedjorna är förstås förklaringen
– Vi ser en internationalisering av handeln och det är inget att göra något åt eller beklaga. Men det är en trend som vi måste möta. Då är det vår chans att komma med produkter som inte är utbytbara.
Nu har handeln i Skåne också uppmärksammat möjligheterna kring hälsolivsmedel, menar hon. Functional food håller på att bli en egen kategori i butiken och skyltas tillsammans i en hälsokategori, det är nydanande och gör att de olika varorna förstärker varandra.
– Functional food är ljuset i mörkret, säger Lotta Törner.
– Vi har haft Proviva i elva år, försäljningen har ökat varje år.
Av Göran Kristiansson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.