Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Han fick jobbet att leda regeringens bredaste utredning

Publicerad: 4 Juli 2012, 15:36

Energiminister Anna-Karin Hatt berättar för Miljöaktuellt varför utnämningen dragit ut på tiden.


– Det här är kanske en av de bredaste utredningarna som regeringen tillsätter den här mandatperioden.

Så sa Anna-Karin Hatt i samband med att hon under onsdagseftermiddagen presenterade namnet på den särskilde utredare som har fram till i oktober nästa år på sig att, som regeringen skriver, "kartlägga möjliga handlingsalternativ och identifiera åtgärder för att reducera transportsektorns utsläpp och beroende av fossila bränslen i linje med visionen om ett klimatneutralt Sverige till 2050".

Personen som får uppdraget är Thomas B. Johansson, som beskrivs som "en av Sveriges främsta experter på energiområdet". Johansson är verksam vid internationella miljöinstitutet i Lund och har en bakgrund bland annat som professor i energisystemanalys vid Lunds universitet.

Till sin hjälp får han Per Kågeson, som blir huvudsekreterare för utredningen. Kågeson är professor i miljösystemanalys vid KTH i Stockholm.

Under presentationen förklarade Anna-Karin Hatt utmaningen vi står inför och varför utredningen är så viktig.

– Nästan åtta år i förväg uppfyller Sverige EU:s mål om att tio procent av drivmedlen ska vara förnybara. Vi är uppe i 9,8 procent i Sverige redan idag. Samtidigt som det är en fantastiskt fin utveckling, något att vara väldigt stolta över, så återstår nästan hela utmaningen. Fortfarande är 90 procent av det svenska transportsystemet fossilt.

Hatt fortsatte:

– För att klara av den utmaningen och ställa om till ett klimatsmart och klimatneutralt Sverige så har regeringen antagit en väldigt djärv målsättning om att vi till 2030 ska ha en fossiloberoende fordonsflotta. Men att bara ställa om våra fordon är ju inget självändamål i sig utan målet är faktiskt till för att möta den största utmaningen, att Sverige till 2050 inte har några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären överhuvudtaget. Dit når vi inte om vi inte ställer om vår transportsektor.

Miljöaktuellt hann med två snabba frågor till energiministern.

Under tre år har man kunnat fråga vad en fossiloberoende fordonsflotta är och då har svaren varit lika många och olika som de personer man har frågat. Så om jag frågar dig nu, vad är en fossiloberoende fordonsflotta, finns det egentligen en definition?

– Den här utredningen och deras förslag ska peka på var vi behöver befinna oss 2030 för att Sverige ska ha en chans att nå målet om klimatneutralitet till 2050. När det gäller en fossiloberoende fordonsflotta så tror jag det realistiska att se framför sig är att det förmodligen kommer att vara möjligt att tanka en bil fossilt även 2030, men det ska inte vara förstahandsvalet. Och till 2050 ska Sverige vara klimatneutralt, så det Tomas har fått som uppdrag handlar om att peka på hur långt vi måste ha kommit till 2030 och hur vi ska ta oss dit, för att vi ska ha en chans att klara 2050-målet. Det är det viktiga fokuset.

Du har tidigare lovat att ni skulle presentera utredaren under våren och då tänker man att den här våren är ganska lång. Har det varit några svårigheter med pusslandet i regeringen med att få fram ett namn?

– Nej, det har det inte varit. Absolut inte. Det här är ett namn som har ett brett stöd i regeringen. Det man kan säga är att en av de första uppgifterna som jag tog mig an när jag tillträdde som energiminister i oktober var att se till så att vi nu kan få på plats den här utredningen. Men lika viktigt som det är att komma igång snabbt, lika viktigt är det att det blir ett bra direktiv. Vi ville därför jobba igenom det hela ordentligt så att det blir ett riktigt bra direktiv. Det är nu min bedömning, det är Tomas bedömning och det är Pers bedömning att ett sådant direktiv nu finns.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.