Klimat
Här är 2009 års ”klimatvärstingar”
Publicerad: 7 december 2009, 14:46
Organisationen Consumers international har utsett årets klimatvärstingar. Fyra mycket välkända varumärken vinner ”Bad Company Awards” för sina rejäla greenwash-kampanjer.
Ämnen i artikeln:
Cop 15För tredje året i rad vinner ett antal företag den nesliga utmärkelsen ”Bad Company Awards” för reklamkampanjer som utmålar företagets produkter som mer klimatbra än de egentligen är.
Sveriges konsumenter är medlem i Consumers international som står bakom utmärkelsen.
– I takt med att konsumenterna ställer allt högre miljökrav på företagen riskerar vi att få fler och fler att försöka visa upp en snygg fasad och försöker sälja på miljö på ett vilseledande sätt. Vi välkomnar att företag satsar på miljön, men det är samtidigt viktigt att stävja överdrifter och lögner, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
Här är årets fyra pristagare och deras motiveringar
Audi
Motivering: ”För att de i sin kampanj framhäver att den nya Audi A3 TDI, om den körs på miljödiesel, är i stort sett lika miljövänlig som att cykla eller åka buss.”
BP
Motivering: ”Oljebolaget säger sig oroa sig för utsläppen av växthusgaser och uttalar sig ofta om förnybar energi samtidigt som deras investeringar i hållbara energislag är mycket begränsade.”
EasyJet
Motivering: ”De gör fortfarande anspråk på att en resa med EasyJets är bättre för miljön än motsvarande resa med en hybridbil.”
Microsoft
Motivering: ”De framhäver att den nya mjukvaran Windows 7 är miljövänlig eftersom den har energisparande funktioner, samtidigt som de uppmanar konsumenter att köpa nya datorer.”
Miljöaktuellt, redaktionen