Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är börsbolagen som toppar klimatrankning

Publicerad: 15 Oktober 2014, 08:22

Idag presenterar organisationen CDP sin rankning av företagens klimat- och hållbarhetsarbete. Fler svenska bolag än tidigare ligger i topp.


Ämnen i artikeln:

CdpMiljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 15 oktober.

Idag presenterar organisationen CDP sin rankning av företagens klimat- och hållbarhetsarbete. 2 000 börsnoterade företag från hela världen har utvärderats enligt CDP:s omfattande poängsättningssystem för transparens och agerande inom klimatområdet. De nordiska företag som deltog i undersökningen motsvarade tillsammans 85 procent av de nordiska börsernas marknadsvärde. Bland de företag som uppnådde högsta betyg i rankingen fanns i år sex svenska företag (sju med Astra Zeneca inräknat).

– Det är en stark ökning om man betänker att det bara var fem företag i hela Norden som fick högsta betyg i förra årets undersökning, säger Emma Henningsson på CDP.

Att allt fler företag når högsta poäng i CDP:s rankning förklaras bland annat av ett ökat intresse för klimat- och hållbarhetsfrågor bland investerare, enligt Emma Henningsson. Intresset för carbon footprint-analys är stort bland de globala investerarna just nu och den information som ligger till grund för den analysen är hett eftertraktad. Globalt sett ökade antalet företag som uppnådde toppresultat i rankingen med runt 20 procent. Anledningen till att ökningen var så pass mycket större bland de svenska bolagen kan bland annat ha att göra med att de nordiska länderna har en kultur av hög transparens, tror Emma Henningsson. Och att många svenska företag har ett långsiktigt hållbarhetsarbete.

Ett företag som fick högsta resultat är Oriflame. 2010 satte bolaget upp målet att halvera koldioxidutsläppen senast 2020, i förhållande till omsättning. Sedan dess har de jobbat med att bryta ner målet till mindre delmål.
Under det senaste året har Oriflame bland annat märkt resultat av sin långsiktiga strategi att lägga mer tillverkning närmare marknaderna samt även genom olika effektiviseringsinitiativ för att minska antal transporter.

– Vi har också arbetat mycket med att integrera miljö- och hållbarhetsarbetet i de existerande processerna så att det ägs av dem som jobbar i den vanliga organisationen och ingår i deras mål, säger Alice Devine, hållbarhetsansvarig på Oriflame.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

CdpMiljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.