Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är chefens vanligaste missar

Publicerad: 2 April 2011, 07:00

Det finns många fällor som chefen kan falla i när han eller hon ska hålla ett jobbigt samtal med en medarbetare. Här är de vanligaste.


Det finns många fällor som chefen kan falla i när han eller hon ska hålla ett jobbigt samtal med en medarbetare. Här är de vanligaste.
Det är tidningen Arbetarskydd som skriver om Holly Weeks handbok i hur man sköter jobbiga samtal, “Failure to Communicate: How Conversations Go Wrong and What You Can Do to Right Them.

Här är de nio vanligaste misstagen som cheferna riskerar att begå:

1. Stridsberedskap. En av de vanligaste fällorna är att se samtalet som en fight som måste vinnas. Se istället din medarbetare som en samtalspartner.

2. Överförenkling. Skulle inte problemet vara komplicerat skulle det inte vara svårt att tala om. Men tänk efter hur du uttrycker dig – det är viktigt att varken göra det för abstrakt eller överförenkla ämnet.

3. Respektlöshet. Tänk på att du måste visa både medarbetaren som problemet i sig respekt, men även dig själv. Tänk på att agera på ett bra sätt, även om din motpart skulle reagera fientligt när ni pratar.

4. Känsloläckage.
Även om du kanske går i försvar, blir arg eller generad, tänk på att dina känslor inte ska ”spilla över” på din medarbetare. Försök istället att fokusera på själva problemet och träna på att bemästra sina känslor.

5. Försvarsreaktioner. Om du inte agerar passivt i ett samtal är det lätt att ta fram olika typer av vapen, såsom lögner, hot, sarkasmer, skrik, tårar, anklagelser, tystnad. Det bästa sättet att avväpna någon i en sådan situation är att öppet kommentera beteendet. Det samma gäller om personen tystnad, till exempel genom att säga ”jag vet inte hur jag ska tolka din tystnad”.

6. Akilleshälen. Tänkt efter vilka ömma punkter du har, både i jobbet och privat, då är du bättre rustad om din motpart skulle få in en fullträff. Då undviker du att ”gå igång”.

7. Tjuvträning. Att öva i förväg på samtalet om du vet att samtalet kommer bli svårt är ingen idé. Istället riskerar det att du inte lyssnar på vad din motpart faktiskt säger. Tänkt istället på följande inför samtalet: vad är problemet, vad tycker motparten att problemet är, vad finns det för lösning och hur vill jag att vår jobbrelation ska vara? Du kan också be din medarbetare att tänka ut svaren på samma frågor inför mötet.

8. Förutfattade meningar. Glöm inte att vi faktiskt inte vet vad den andra personen har för avsikter och vilken inställning han eller hon kommer att ha. Om ni kör fast kan du exempelvis säga ”Jag inser att jag inte förstår riktigt hur du ser på det här problemet”, för att komma på spåret igen.

9. Vilse. För att inte helt tappa bort vad samtalet syftar till är det bra att bestämma sig för ett önskat och realistiskt utfall av samtalet. Tänk också efter vad du vill ha för arbetsrelation till personen ifråga framöver. Och återigen, det handlar inte om att vinna.

Rebecka Guzmán

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.